Аналіз впливу рівня стресу у дітей 6–7 років, які постійно проживають в умовах біогеохімічного дефіциту фтору та йоду на показники захворюваності на карієс

Автор(и)

  • O. V. Klitynska
  • A. V. Stishkovskyy
  • N. V. Hasiuk

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXIV.2.94.2020.42

Ключові слова:

діти, молодший шкільний вік, рівень стресу, біогеохімічний дефіцит фтору та йоду, поширеність та інтенсивність карієсу

Анотація

Висока поширеність карієсу постійних зубів у дітей в Україні висуває проблему профілактики як основну в дитячій стоматології. Зважаючи на те, що зуби після прорізування найбільш вразливі для ураження карієсом, набуває особливої актуальності пошук нових підходів до створення програм профілактики карієсу постійних зубів, особливо на етапі незрілої емалі.

Мета – встановити кореляцію між рівнем стресу у дітей перших класів з різним стоматологічним статусом та станом загального здоров'я, які постійно проживають на території біогеохімічного дефіциту фтору і йоду.

Матеріал і методи. Протестовані 73 школярі перших класів загальноосвітніх шкіл міста Ужгорода з різним станом загального здоров'я. Контрольну групу порівняння склали 26 здорових дітей аналогічного віку. Визначені показники стресу залежно від стоматологічного статусу і обтяженістю загальносоматичною патологією та проведені порівняння з показниками контрольної групи.

Результати. При аналізі рівня тривожності в обстежених дітей встановлено достовірно гірші показники індексу тривожності у дітей клінічних груп порівняно зі здоровими дітьми з превалюванням низького рівня у першій клінічній групі (64,86±1,76; р>0,05), середнього рівня − у другій групі (45,65±1,02; р>0,05), та високого рівня − у третій групі (84,20±2,34; р<0,001).

Висновки. У дітей молодшого шкільного віку Закарпатської області встановлено пряму залежність між показниками поширеності та інтенсивності карієсу, рівнем стресу та показниками загальносоматичної захворюваності; усі показники достовірно відрізнялися від аналогічних порівняно з контрольною групою здорових дітей (p<0,01).

Посилання

Klityns'ka OV. Kompleksne obgruntuvannia diahnostyky, profilaktyky ta poetapnoho likuvannia kariiesu u ditei, yaki postiino prozhyvaiut' v umovakh bioheokhimichnoho defitsytu ftoru ta yodu [Comprehensive substantiation of diagnosis, prevention and gradual treatment of caries in children who permanently live in conditions of biogeochemical deficiency of fluoride and iodine]. Poltava; 2015. 150-240 p. (in Ukrainian).

Kostenko YYa, Klitynska OV, Mukhina YA, Vasko AA, Layosh NV. Efficiency estimation of using phased program of caries prevention in children domiciled in Transcarpathian region. Acta Stomatologica Naissi. 2016;32(74):1635-49. doi:10.5937/asnl674635K.

Klitinska OV, Kostenko YY, Gurando VR. Determination of criteria early caries diagnostics in children of different ethnic groups domiciled in biogeochemical deficiency of fluorine and iodine. Journal of Stomatology. 2017;70(1):51-6. doi: 10.5604/01.3001.0010.1778.

Klitinska OV, Gasyuk NV, Kostenko YY, Gurando V. Statistical model of caries formation and progression in children of preschool and early school age domiciled in biogeochemical deficiency of fluorine and iodine. Journal of Stomatology. 2017;70(6):674-78. doi: 10.5604/01.3001.0010.7725.

Kas'kova LF, Artem’iev AV. Prohnozuvannia poshyrenosti kariiesu v istorychnomu aspekti [Predicting the prevalence of caries in the historical aspect]. Svit medytsyny i biolohii. 2012;4:26-8. (in Ukrainian).

Klitinska OV, Vasko AA, Borodach VO, Hasiuk NV, Kornienko LV, Tsukanov DV. Clinical and Laboratory Grounds for the Rational Selection of Filling Material for the Restoration of Deciduous Teeth. Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clinica Integrada. 2018;18(1):e3949. doi: http://dx.doi.org/10.4034/ PBOCI.2018.181.52.

Khomenko LA, Kisel'nikova LP, Smolyar NI. Terapevticheskaya stomatologiya detskogo vozrasta [Pediatric Therapeutic Dentistry]. Kiev: Kniga Plyus; 2013. 64-85 p. (in Russian).

Hordieieva Zh. Tryvozhnist' molodshykh shkoliariv u protsesi adaptatsii do shkoly: shliakhy ta metody psykhokorektsii [Anxiety of younger students in the process of adaptation to school: ways and methods of psychocorrection]. Psykholoh. 2009;14:1-24. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-04

Номер

Розділ

ОРИГІНАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ