Функціональний стан серцево-судинної системи першокурсників вищих навчальних закладів і чинники, що його формують (огляд літератури)
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.XIX.1.73.2015.55Ключові слова:
студенти-першокурсники, серцево-судинна системаАнотація
За даними літератури встановлено, що функціональний стан серцево-судинної системи студентів-першокурсників як інформативний показник їх здоров’я й адаптації до навантажень характеризується у різних за профілем і місцем дислокації вищих навчальних закладах (ВНЗ) істотними коливаннями та тенденцією до погіршення, особливо після функціональних проб, пов’язаними з процесами незавершеного біологічного дозрівання в юнацькому віці, індивідуальними особливостями вегетативної нервової системи студентів, рівнями навчальних навантажень, фізичної підготовки і рухової активності, соціально-економічними та екологічними умовами їх проживання.
Посилання
Sidorova KA, Sidorova TA, Dragich OA. Analiz morfofunktsional'noy izmenchivosti organizma studentov yunosheskogo vozrasta v usloviyakh URFO [Analysis of morphofunctional variability of the body of students of adolescence in the URFO]. Fundamental. issledovaniya. 2011;12:712-15. (in Russian).
Arabadzhy LI. Adaptatsiinyi potentsial systemy krovoobihu studentiv [Adaptive potential of the blood circulation system of students]. Biol.visn. Melitopol. derzh. peduniversytetu. 2012;1:6-12. (in Ukrainian).
Artemenkov AA. Izmenneniya vegetativnykh funktsiy u studentov pri adaptatsii k umstvennym nagruzkam [Changes in autonomic functions in students with adaptation to mental stress]. Gigiena i sanitariya. 2007;1:62-4. (in Russian).
Balamutova NM, Kolomiytseva OE. Monitoring sostoyaniya zdorov'ya studentov khar'kovskikh vuzov [Monitoring the health status of students in Kharkiv universities]. Slobozhan. nauk.-sport. visnyk. 2013;1:56-9. (in Russian).
Blahii O, Zakharina Ie. Analiz zakhvoriuvanosti studentiv humanitarnykh VNZ [The analysis of the morbidity of students of humanitarian universities]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu. 2006;4:8-11. (in Ukrainian).
Buduk-ool LK, Ayzman AI. Sostoyanie serdechno-sosudistoy sistemy pri adaptatsii studentov, prozhivayushchikh v usloviyakh Yuzhno-Sibirskogo regiona [The state of the cardiovascular system in the adaptation of students living in the conditions of the South Siberian region]. Gigiena i sanitariya. 2010;1:84-7. (in Russian).
Veldanova MV, Skal'nyy AV. Yod – znakomyy i neznakomyy [Iodine - familiar and unfamiliar]. Petrozavodsk: IntelTek; 2004. 185 p. (in Russian).
Gevorkyan ES, Adamyan TsI, Minasyan SM. Vliyanie fizicheskoy nagruzki na kardiogemodinamicheskie pokazateli studentov [Influence of physical load on cardiohemodynamic parameters of students]. Gigiena i sanitariya. 2008;3:56-9. (in Russian).
Hlazkov EO. Adaptatsiini mozhlyvosti sertsevo-sudynnoi systemy orhanizmu studentiv u protsesi navchannia u vyschomu navchal'nomu zakladi [Adaptive possibilities of the cardiovascular system of the students in the process of studying at a higher educational institution]. Buk. med. visnyk. 2013;17(2):25-9. (in Ukrainian).
Hlazkov EO. Doslidzhennia zmin pokaznykiv systemy krovoobihu pry porushenni protsesu adaptatsii inozemnykh studentiv hromadian Kytaiu [Study of changes in the blood circulation system in violation of the process of adaptation of foreign students of Chinese citizens]. Morfolohiia. 2012;VI(4):35-8. (in Ukrainian).
Hlazkov EO. Doslidzhennia fiziolohichnykh reaktsii sertsevo-sudynnoi systemy pry porushenni adaptatsii inozemnykh studentiv [Investigation of physiological reactions of the cardiovascular system in violation of the adaptation of foreign students]. Khark. med. zh. 2013;1:36-41. (in Ukrainian).
Drozd OV. Fizychnyi stan students'koi molodi Zakhidnoho rehionu Ukrainy ta yoho korektsiia zasobamy fizychnoho vykhovannia [Physical state of student youth of the Western region of Ukraine and its correction by means of physical education] [[dissertation]. Luts'k; 1998. 17 p. (in Ukrainian).
Ivanova OI, Basanets' LM, Bielikova IaS. Morfofunktsional'nyi stan studentiv z riznym rivnem fizychnoi pidhotovlenosti [Morphofunctional state of students with different levels of physical fitness]. Hihiiena naselenykh mists'. 2012;60:323-27. (in Ukrainian).
Gevorkyan ES, Dayan EV, Adamyan TsI. Izmeneniya nekotorykh psikhofiziologicheskikh pokazateley studentov v period ekzamenatsionnoy sessii [Changes in some psycho-physiological indicators of students during the examination session]. Gigiena i sanitariya. 2002;3:41-4. (in Russian).
Karpenko YuD. Osobennosti funktsional'nogo sostoyaniya organizma studentov v uslovikh ekzamenatsionnogo stressa [Features of the functional state of the body of students in conditions of examination stress]. Gigiena i sanitariya. 2010;1:78-80. (in Russian).
Karpiuk IIu. Vyvchennia rivnia fizychnoi pratsezdatnosti studentiv z vidkhylenniam v stani zdorov’ia [Studying the level of physical fitness of students with deviations in health]. Visnyk NTTU “KPI” Filosofiia, psykholohiia, pedahohika. 2005;1:205-10. (in Ukrainian).
Koval' VM, Vasyl'ieva SO. Osoblyvosti funktsional'noho stanu sertsevo-sudynnoi systemy studentiv-pershokursnykiv [Features of the functional state of the cardiovascular system of students of freshmen]. Available from: http://www.rusnauka.com/11_NPE_2014/Biologia/8_165607. doc.htm. (in Ukrainian).
Kozhevnikova NG. Nauchnye osnovy razrabotki tekhnologiy ozdorovleniya studentov meditsinskogo vuza s uchetom profilya obucheniya [The scientific basis for the development of technologies for the rehabilitation of medical students with regard to the profile of training] [dissertation]. Moskow; 2012. 22 p. (in Russian).
Korobchans'kyi VO, Korobchans'kyi PO. Fizioloho-hihiienichna otsinka vplyvu kharakteru fizychnoho vdoskonalennia studentiv-medykiv na funktsional'nyi stan yikh orhanizmu [Physiological and hygienic assessment of the effect of the physical development of students-physicians on the functional state of their organism]. Eksperym. i klin. med. 2008;3:153-57. (in Ukrainian).
Kosyns'kyi EO, Andriichuk IuM, Khodinov VM. Stan sertsevo-sudynnoi systemy studentiv pershoho roku navchannia [The state of the cardiovascular system of the students of the first year of study]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2010;5:97-100. (in Ukrainian).
Kundiev YuI, Trakhtenberg IM. Khimicheskaya bezopasnost' v Ukraine: Ezhegodnye chteniya, posvyashchennye pamyati E.I. Goncharuka [Chemical safety in Ukraine: Annual readings dedicated to the memory of E.I. Goncharuka]. Kiev: Izdatel'skiy dom Avitsenna; 2007. 72 p. (in Russian).
Les'kiv Iia, Korytko ZI, Mysakovets' OO. Adaptatsiinyi potentsial ta funktsional'ni rezervy krovoobihu u studentiv z riznym vydom ta ob’iemom rukhovoi aktyvnosti [Adaptive Potential and Functional Blood Flow Provisions for Students with Different Kinds and Volume of Motor Activity]. Eksperym. ta klin. fiziol. i biokhimiia. 2013;3:77-83. (in Ukrainian).
Liashok OH, Marchyk VI, Andrianov Vie. Funktsional'ni mozhlyvosti studentiv yak pokaznyk rivnia zdorov’ia: pedahohichnyi aspekt [Functional capabilities of students as a measure of health: a pedagogical aspect]. Pedahohika vyschoi ta seredn'oi shkoly. 2011;33:503-07. (in Ukrainian).
Malikov MV, Bohdanovs'ka NV, Svat'iev AV. Funktsional'na diahnostyka v fizychnomu vykhovanni ta sporti [Functional diagnostics in physical education and sport]. Zaporizhzhia: Zaporiz's'kyi nats. un-t; 2006. 227 p. (in Ukrainian).
Mar'inskikh SG. Morfofunktsional'noe sostoyanie i dvigatel'naya aktivnost' studentov v period adaptatsii k obucheniyu v vuze [Morphofunctional state and motor activity of students in the period of adaptation to education in higher education] [dissertation]. Naberezhnye Chelny; 2011. 24 p. (in Russian).
Gevorkyan ES, Adamyan TsI, Tumanyan GG. Morfofunktsional'nye pokazateli kak kriterii otsenki adaptatsii studentov k dozirovannoy fizicheskoy nagruzke [Morphofunctional indicators as criteria assessment of students' adaptation to dosed physical activity]. Gigiena i sanitariya. 2010;2:75-7. (in Russian).
Musalimova RS, Valiakhmetov RM. Sravnitel'nyy analiz fizicheskogo sostoyaniya studentov, prozhivayushchikh v razlichnykh usloviyakh zagryazneniya okruzhayushchey sredy [Comparative analysis of the physical condition of students living in different environmental pollution]. Gigiena i sanitariya. 2010;4:79-83. (in Russian).
Saluk I. Porivnial'na kharakterystyka fizychnoho rozvytku studentiv-pershokursnykiv [Comparative characteristic of physical development of freshmen students]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy. L'viv: LDUFK; 2012;16(2):180-84. (in Ukrainian).
Sevryukova G.A. Adaptivnye izmeneniya funktsional'nogo sostoyaniya i rabotosposobnost' studentov v protsesse obucheniya [Adaptive changes in the functional state and performance of students in the learning process]. Gigiena i sanitariya. 2006;1:72-4. (in Russian).
Serheta IV, Aleksandrova OE, Dunets' IL. Aktual'ni problemy universytets'koi hihiieny [Actual problems of university hygiene]. Hygienic science and practice: modern realities: XV Congress of Hygienists of Ukraine, September 20-21. 2012: materials of the congress. L'viv: Drukarnia LNMU im. Danyla Halyts'koho; 2012. 211-13 p. (in Ukrainian).
Serhiienko VM. Kontrol' ta otsinka rukhovykh zdibnostei studentiv u protsesi fizychnoho vykhovannia [Control and assessment of motor skills of students in the process of physical education]. Sumy: Sums'kyi derzh. universytet; 2014. 125-30 p. (in Ukrainian).
Solodovnikov YuL. Samootsenka fizicheskogo razvitiya studentami meditsinskogo uchilishcha [Self-assessment of physical development by students of a medical school]. Gigiena i sanitariya. 2010;1:82-4. (in Russian).
Spitsin AP. Otsenka adaptatsii studentov mladshikh kursov k uchebnoy deyatel'nosti [Estimation of adaptation of students of junior courses to educational activity]. Gigiena i sanitariya. 2007;2:54-6. (in Russian).
Sizova EN, Mishchenko NV, Rodygina SN. Sravnenie fizicheskogo razvitiya 17-18-letnikh devushek v 1996 i 2007 gg. [Comparison of the physical development of 17-18-year-old girls in 1996 and 2007]. Gigiena i sanitariya. 2010;4:86-8. (in Russian).
Stanishevs'ka TI. Indyvidual'no-typolohichni osoblyvosti mikrotsyrkuliatsii krovi u divchat-studentok z riznym somatotypom [Individual typological features of microcirculation in girls with different somatotype] [dissertation]. Simferopol'; 2006. 16 p. (in Ukrainian).
Gevorkyan ES, Minasyan SM, Ksadzhikyan NN, Dayan AV. Funktsional'noe sostoyanie studentov pri umstvennoy nagruzke [Functional state of students with mental load]. Gigiena i sanitariya. 2005;5:55-7. (in Russian).
Chertanovs'kyi PM. Analiz funktsional'noho stanu sertsevo-sudynnoi systemy u yunakiv students'koho viku [Analysis of the functional state of the cardiovascular system at boys of the student age]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2010;2:39-42. (in Ukrainian).
Chychkan O, Shutka H, Pazychuk O. Funktsional'nyi stan sertsevo-sudynnoi systemy studentiv protiahom dvokh rokiv navchannia [Functional state of the cardiovascular system of students for two years of study]. Fizychne vykhovannia, sport i kul'tura zdorov’ia u suchasnomu suspil'stvi. 2012;3:87-91. (in Ukrainian).
Hovard T. Physical Activity and Student Performance at School. Journ. of School Health. 2005;75(6):214-18.
Tyson F, Wilson K, Crone D. Physical activity and mental health in a student population. J. of Mental Health. 2010;1:1-8.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 B. A. Plastunov, M. O. Kovaliv
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства 3.0 Міжнародна.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).