Оцінка режиму дня дітей із гастродуоденальною патологією
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXIII.4.92.2019.102Ключові слова:
діти, гастродуоденальна патологія, режим дня, режим харчуванняАнотація
Мета роботи — вивчити тривалість та розподіл окремих видів діяльності і відпочинку в балансі режиму дня дітей із хронічною гастродуоденальною патологією та дати оцінку відповідності тривалості елементів режиму дня фізіолого-гігієнічним нормативам. Матеріал і методи. Дослідження охоплювало 135 дітей із хронічною гастродуоденальною патологією віком 8–17 років. Основні елементи режиму дня вивчали шляхом анкетування дітей і їх батьків із подальшою оцінкою відповідності тривалості основних елементів режиму дня фізіолого-гігієнічним нормативам. Результати. Загальною закономірністю при оцінці відповідності тривалості основних елементів режиму дня фізіолого-гігієнічними нормам у 135 дітей із гастродуоденальною патологією є порушення тривалості основних елементів режиму дня та режиму харчування дітей. Оптимальна тривалість нічного сну, що відповідає віковим нормам, виявлена у 38,5% дітей, решта дітей має дефіцит сну різного ступеня вираженості. Зменшення тривалості нічного сну особливо виражене у дітей 15–17 років. У досліджуваних групах гендерних відмінностей тривалості сну не виявлено, окрім дітей 16–17 років, коли середня тривалість сну у хлопців більша на 6,0–8,1%, ніж у дівчат. У 61,5% дітей причиною недостатньої тривалості нічного сну є порушення щодо часу відходу до сну. Тривалість перебування на свіжому повітрі є недостатньою в 40,7% дітей. Натомість від 30,4% до 70,4% дітей грають у комп’ютерні ігри, проводячи за екраном комп’ютера понад годину на добу, що перевищує гігієнічні нормативи. Додатковий час на приготування домашніх завдань потрібен 57,0% дітей. За результатами дослідження постійно харчуються 3–4 рази на добу 81,5% дітей, 18,5% дітей їдять тільки 1–2 рази на добу. Висновки. Результати дослідження дозволили виявити, що тривалість основних елементів режиму дня у дітей із гастродуоденальною патологією не відповідає фізіолого-гігієнічним вимогам від 40,7% (тривалість перебування на свіжому повітрі) до 61,5% (тривалість нічного сну). Не дотримуються режиму харчування 18,5% дітей. Нормалізація основних елементів режиму дня та режиму харчування сприятиме зміцненню та покращенню здоров'я дітей.
Посилання
Peresypkina TV. Dynamika stanu zdorov'ia pidlitkiv Ukrainy [The dynamics of health of adolescents inUkraine]. Zdorov'e rebenka. 2014;1:12-5. (in Ukrainian).
MOZ Ukrainy, DU UISD MOZ Ukrainy. Schorichna dopovid' pro stan zdorov'ia naselennia, sanitarno-epidemichnu sytuatsiiu ta rezul'taty diial'nosti systemy okhorony zdorov'ia Ukrainy 2016 [Ministry of Health of Ukraine, State Institution of WISD Ministry of Health of Ukraine. Annual report on the state of health of the population, the sanitary-epidemic situation and the results of the activity of the health care system of Ukraine 2016]. Kiev; 2017. 43-62 p. (in Ukrainian).
Dudina OO, Tereschenko AV. Sytuatsiinyi analiz stanu zdorov'ia dytiachoho naselennia [Situational analysis of children's health population]. Visnyk sotsial'noi hihiieny ta orhanizatsii okhorony zdorov'ia Ukrainy. 2014;2:49-57. (in Ukrainian).
Sorokman TV, Sokol'nyk SV, Hinhuliak MH, Pidvyhots'ka NI. Klinichno-psykholohichni ta paraklinichni osoblyvosti khronichnoho hastroduodenitu v ditei [Clinical-psychological and paraclinical features of chronic gastroduodenitis in children]. Klinichna ta eksperymental'na patolohiia. 2014;13(2):127-30. (in Ukrainian).
Beketova HV. Khronichnyi hastroduodenit u ditei i pidlitkiv: epidemiolohiia, etiolohiia, patohenez, diahnostyka (chastyna I) [Chronic gastroduodenitis in children and adolescents: epidemiology, etiology, pathogenesis, diagnosis (Part I)]. Dytiachyi likar. 2012;6:20-4. (in Ukrainian).
Abaturov AE, Gerasimenko ON. Khelikobakternaya infektsiya u detey: osobennosti diagnostiki i lecheniya [Helicobacter pylori infection in children: features of diagnosis and treatment]. Zdorov'e rebenka. 2011;4:93-7. (in Russian).
Filonenko OO, Hozak SV, Yelizarova OT. Vplyv faktoriv rezhymu dnia na rozumovu pratsezdatnist' ditei starshoho doshkil'noho viku [Influence of the factors of the regime of the day on the mental capacity of older preschool children]. Dovkillia ta zdorov’ia. 2016;3:42-6. (in Ukrainian).
Vozniak AV. Kharakterystyka rezhymu dnia u shkoliariv iz holovnym bolem perenapruzhennia [Characteristics of the regimen of schoolchildren with overstrain headache]. Bukovyns'kyi medychnyi visnyk. 2014;18(3):36-8. (in Ukrainian).
Hozak SV, Yelizarova OT, Stankevych TV, Parats AM. Tryvalist' nichnoho snu shkoliariv yak hihiienichna problema [The duration of the students' night sleep as a hygiene problem]. Dovkillia ta zdorov'ia. 2018;1:68-72. (in Ukrainian).
Pol'ka NS, Yatskovs'ka NIa, Platonova AH, Dzhuryns'ka SM, Shkuro VV, Shkarban KS, et al. Osoblyvosti rezhymu dnia uchniv starshoho shkil'noho viku [Features of the regime of the day of senior schoolchildren]. Dovkillia ta zdorov'ia. 2013;2:30-5. (in Ukrainian).
Nian'kovs'kyi SL, Yatsula MS, Nian'kovs'ka OS, Tytusa AV. Dynamika stanu zdorov'ia shkoliariv v Ukraini za danymy anketnoho opytuvannia [Dynamics of health status of schoolchildren inUkraineaccording to the survey]. Zdorov'e rebenka. 2018;56:425-31. (in Ukrainian).
Hale L, Guan S. Screen time and sleep among school-aged children and adolescents: A systematic literature review. Sleep Med Rev. 2015;21:50-8.
Peralta G, Forns J, García dela Hera M, González L, Guxens M, López-Vicente M, et al. Sleeping, TV, Cognitively Stimulating Activities, Physical Activity, and ADHD Symptom Incidence in Children: A Prospective Study. J Dev Behav Pediatr. 2018;39(3):192-99.
Carissimi A, Dresch F, Martins AC, Levandovski RM, Adan A, Natale V, et al. The influence of school time on sleep patterns of children and adolescents. Sleep Med. 2016;19:33-9.
Derzhavni sanitarni pravyla i normy vlashtuvannia, utrymannia zahal'noosvitnikh navchal'nykh zakladiv ta orhanizatsiia navchal'no-vykhovnoho protsesu: DsanPiN №5.5.2.008-01 [State sanitary rules and norms of arrangement, maintenance of secondary schools and organization of educational process: DSanPiN №5.5.2.008-01]. Kiev; 2001. 26-7 p. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Z. V. Tomkiv
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства 3.0 Міжнародна.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).