Оцінка режиму дня дітей із гастродуоденальною патологією

Автор(и)

  • Z. V. Tomkiv

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXIII.4.92.2019.102

Ключові слова:

діти, гастродуоденальна патологія, режим дня, режим харчування

Анотація

Мета роботи — вивчити тривалість та розподіл окремих видів діяльності і відпочинку в балансі режиму дня дітей із хронічною гастродуоденальною патологією та дати оцінку відповідності тривалості елементів режиму дня фізіолого-гігієнічним нормативам. Матеріал і методи. Дослідження охоплювало 135 дітей із хронічною гастродуоденальною патологією віком 8–17 років. Основні елементи режиму дня вивчали шляхом анкетування дітей і їх батьків із подальшою оцінкою відповідності тривалості основних елементів режиму дня фізіолого-гігієнічним нормативам. Результати. Загальною закономірністю при оцінці відповідності тривалості основних елементів режиму дня фізіолого-гігієнічними нормам у 135 дітей із гастродуоденальною патологією є порушення тривалості основних елементів режиму дня та режиму харчування дітей. Оптимальна тривалість нічного сну, що відповідає віковим нормам, виявлена у 38,5% дітей, решта дітей має дефіцит сну різного ступеня вираженості. Зменшення тривалості нічного сну особливо виражене у дітей 15–17 років. У досліджуваних групах гендерних відмінностей тривалості сну не виявлено, окрім дітей 16–17 років, коли середня тривалість сну у хлопців більша на 6,0–8,1%, ніж у дівчат. У 61,5% дітей причиною недостатньої тривалості нічного сну є порушення щодо часу відходу до сну. Тривалість перебування на свіжому повітрі є недостатньою в 40,7% дітей. Натомість від 30,4% до 70,4% дітей грають у комп’ютерні ігри, проводячи за екраном комп’ютера понад годину на добу, що перевищує гігієнічні нормативи. Додатковий час на приготування домашніх завдань потрібен 57,0% дітей. За результатами дослідження постійно харчуються 3–4 рази на добу 81,5% дітей, 18,5% дітей їдять тільки 1–2 рази на добу. Висновки. Результати дослідження дозволили виявити, що тривалість основних елементів режиму дня у дітей із гастродуоденальною патологією не відповідає фізіолого-гігієнічним вимогам від 40,7% (тривалість перебування на свіжому повітрі) до 61,5% (тривалість нічного сну). Не дотримуються режиму харчування 18,5% дітей. Нормалізація основних елементів режиму дня та режиму харчування сприятиме зміцненню та покращенню здоров'я дітей.

Посилання

Peresypkina TV. Dynamika stanu zdorov'ia pidlitkiv Ukrainy [The dynamics of health of adolescents inUkraine]. Zdorov'e rebenka. 2014;1:12-5. (in Ukrainian).

MOZ Ukrainy, DU UISD MOZ Ukrainy. Schorichna dopovid' pro stan zdorov'ia naselennia, sanitarno-epidemichnu sytuatsiiu ta rezul'taty diial'nosti systemy okhorony zdorov'ia Ukrainy 2016 [Ministry of Health of Ukraine, State Institution of WISD Ministry of Health of Ukraine. Annual report on the state of health of the population, the sanitary-epidemic situation and the results of the activity of the health care system of Ukraine 2016]. Kiev; 2017. 43-62 p. (in Ukrainian).

Dudina OO, Tereschenko AV. Sytuatsiinyi analiz stanu zdorov'ia dytiachoho naselennia [Situational analysis of children's health population]. Visnyk sotsial'noi hihiieny ta orhanizatsii okhorony zdorov'ia Ukrainy. 2014;2:49-57. (in Ukrainian).

Sorokman TV, Sokol'nyk SV, Hinhuliak MH, Pidvyhots'ka NI. Klinichno-psykholohichni ta paraklinichni osoblyvosti khronichnoho hastroduodenitu v ditei [Clinical-psychological and paraclinical features of chronic gastroduodenitis in children]. Klinichna ta eksperymental'na patolohiia. 2014;13(2):127-30. (in Ukrainian).

Beketova HV. Khronichnyi hastroduodenit u ditei i pidlitkiv: epidemiolohiia, etiolohiia, patohenez, diahnostyka (chastyna I) [Chronic gastroduodenitis in children and adolescents: epidemiology, etiology, pathogenesis, diagnosis (Part I)]. Dytiachyi likar. 2012;6:20-4. (in Ukrainian).

Abaturov AE, Gerasimenko ON. Khelikobakternaya infektsiya u detey: osobennosti diagnostiki i lecheniya [Helicobacter pylori infection in children: features of diagnosis and treatment]. Zdorov'e rebenka. 2011;4:93-7. (in Russian).

Filonenko OO, Hozak SV, Yelizarova OT. Vplyv faktoriv rezhymu dnia na rozumovu pratsezdatnist' ditei starshoho doshkil'noho viku [Influence of the factors of the regime of the day on the mental capacity of older preschool children]. Dovkillia ta zdorov’ia. 2016;3:42-6. (in Ukrainian).

Vozniak AV. Kharakterystyka rezhymu dnia u shkoliariv iz holovnym bolem perenapruzhennia [Characteristics of the regimen of schoolchildren with overstrain headache]. Bukovyns'kyi medychnyi visnyk. 2014;18(3):36-8. (in Ukrainian).

Hozak SV, Yelizarova OT, Stankevych TV, Parats AM. Tryvalist' nichnoho snu shkoliariv yak hihiienichna problema [The duration of the students' night sleep as a hygiene problem]. Dovkillia ta zdorov'ia. 2018;1:68-72. (in Ukrainian).

Pol'ka NS, Yatskovs'ka NIa, Platonova AH, Dzhuryns'ka SM, Shkuro VV, Shkarban KS, et al. Osoblyvosti rezhymu dnia uchniv starshoho shkil'noho viku [Features of the regime of the day of senior schoolchildren]. Dovkillia ta zdorov'ia. 2013;2:30-5. (in Ukrainian).

Nian'kovs'kyi SL, Yatsula MS, Nian'kovs'ka OS, Tytusa AV. Dynamika stanu zdorov'ia shkoliariv v Ukraini za danymy anketnoho opytuvannia [Dynamics of health status of schoolchildren inUkraineaccording to the survey]. Zdorov'e rebenka. 2018;56:425-31. (in Ukrainian).

Hale L, Guan S. Screen time and sleep among school-aged children and adolescents: A systematic literature review. Sleep Med Rev. 2015;21:50-8.

Peralta G, Forns J, García dela Hera M, González L, Guxens M, López-Vicente M, et al. Sleeping, TV, Cognitively Stimulating Activities, Physical Activity, and ADHD Symptom Incidence in Children: A Prospective Study. J Dev Behav Pediatr. 2018;39(3):192-99.

Carissimi A, Dresch F, Martins AC, Levandovski RM, Adan A, Natale V, et al. The influence of school time on sleep patterns of children and adolescents. Sleep Med. 2016;19:33-9.

Derzhavni sanitarni pravyla i normy vlashtuvannia, utrymannia zahal'noosvitnikh navchal'nykh zakladiv ta orhanizatsiia navchal'no-vykhovnoho protsesu: DsanPiN №5.5.2.008-01 [State sanitary rules and norms of arrangement, maintenance of secondary schools and organization of educational process: DSanPiN №5.5.2.008-01]. Kiev; 2001. 26-7 p. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-28

Номер

Розділ

ОРИГІНАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ