Застосування дедуктивного методу навчання біології у закладах вищої медичної освіти України

Автор(и)

  • L. O. Shevchyk
  • N. Ya. Kravets
  • I. M. Grod

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXIV.2.94.2020.60

Ключові слова:

морфоанатомічні особливості, черви, дедуктивний метод, класифікація

Анотація

Послідовне вивчення тваринного світу відповідно до природної системи – від нижчих до вищих – не лише дає уявлення про різноманіття тварин і специфіки їх груп, але дозволяє прослідкувати їх виникнення і родинні зв’язки, виявити роль факторів еволюції. При цьому характеристика окремих груп тварин не може обмежитися описанням особливостей будови (морфології та анатомії їх представників), а повинна включати опис і аналіз їх функцій, а також особливостей поведінки.

Мета роботи - визначення необхідності вибору ефективних методів навчання біології у закладах вищої медичної освіти України. Об`єктом дослідження визначено особливості морфоанатомічної будови групи таксонів Черви (Vermes), представленої типами: Плоскі черви (Plathelmintes), Круглі черви, або Первиннопорожнинні (Nemathelmintes) та Кільчасті черви (Annelida). З точки зору міцності засвоєних знань, не важливо із залученням яких методів вони будуть набуті. Актуальність застосування різних логічних методів пізнання зростає в період глобалізації обсягу наукової інформації. Власне, це пояснює популярність дедуктивного методу засвоєння знань, при якому пізнання іде від загального уявлення до осмислення окремих складових, пов’язаних між собою ієрархічно. Зокрема, ускладнення морфоанатомічної будови спостерігається в лінійці плоскі, круглі, кільчасті черви, що в першу чергу торкається порожнини тіла , а також інших систем.

Висновки. Накопичені протягом останніх десятиліть матеріали та узагальнення в галузі порівняльної морфоанатомії відкривають можливість більш різнобічно описувати особливості будови окремих груп живих організмів, виділяти специфічні шляхи їх еволюції. Це дозволяє краще розуміти причини біологічного прогресу чи регресу тої чи іншої групи тварин і дати їй більш різнобічну біологічну характеристику.

Посилання

Piekhota OM, editors. Osvitni tekhnolohii [Educational technologies]. Kyiv: A.S.K.; 2001. 256 p. (in Ukrainian).

Dystsyplina «Medychna biolohiia»: robocha prohrama dlia spetsial'nosti 222 «Medytsyna» vid 26.06.2019 r [Discipline "Medical Biology": work program for the specialty 222 "Medicine" from 26.06.2019]. Ternopil; 2019. 52 p. (in Ukrainian).

Kontseptsiia ekolohichnoi osvity Ukrainy: ofits. tekst zatverdzhenyi Rishenniam Kolehii MON Ukrainy № 13/6-19 vid 20.12.01 [The concept of environmental education in Ukraine: ofits. the text was approved by the Decision of the Board of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 13/6-19 dated 20.12.01.]. Informatsiinyi zbirn. Min. osvity i nauky Ukrainy. 2002;7:3-23. (in Ukrainian).

Moroz IV, Stepaniuk AV, Honchar OD, Mischuk NI, Barna LS, Zhyrs'ka HIa. Zahal'na metodyka navchannia biolohii [General methods of teaching biology]. Kiev: «Lybid'»; 2006. 237-41 p. (in Ukrainian).

Kuznietsova VI. Metodyka vykladannia biolohii [Methods of teaching biology]. Kharkiv: Torsinh; 2001. 176 p. (in Ukrainian).

Trubachova SIe. Rol' metodiv samostiinoho nabuttia [The role of self-acquisition methods]. Ridna shkola. 2001;1:39-40. (in Ukrainian).

Podobivs'kyi SS, Shevchyk LO, Kuz'movych ML. Zoolohiia bezkhrebetnykh: zbirnyk lektsii i testovi zavdannia [Zoology of invertebrates: a collection of lectures and test tasks]. Ternopil: TNPU im. V.Hnatiuka; 2007. 154 p. (in Ukrainian).

Shevchyk LO. Morfoanatomichnyi atlas bezkhrebetnykh tvaryn [Morphoanatomical atlas of invertebrates]. Ternopil: Mandrivets'; 2002. 71 p. (in Ukrainian).

Shevchyk LO. Zoolohiia bezkhrebetnykh: navchal'nyi posibnyk [Zoology of invertebrates: a textbook]. Ternopil: TNPU; 2010. 43 p. (in Ukrainian).

Leont'iev DV. Systema orhanichnoho svitu. Istoriia ta suchasnist': navchal'no-metodychnyi posibnyk [The system of the organic world. History and modernity: a textbook]. Kharkiv: «Osnova»; 2018;2:112. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-04

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ