Взаємозв’язок між ступенем прояву вегетативної дисфункції, фактичним біологічним віком і рівнем адаптаційного потенціалу у студентів

Автор(и)

  • Z. R. Leontieva
  • R. Ya. Dutka
  • N. F. Timchenko
  • N. V. Chmyr

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXIV.3.95.2020.71

Ключові слова:

вегетативна дисфункція, фактичний біологічний вік, адаптаційний потенціал, опитувальник за Вейном, студенти

Анотація

Мета роботи – визначити і оцінити ступінь взаємозв’язку між рівнем прояву вегетативної дисфункції, фактичним біологічним віком та значенням адаптаційного потенціалу у студентів.

Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь студенти з різними проявами вегетативної дисфункції. Фактичний біологічний вік людини визначали методом В.П. Войтенка, визначення рівня адаптаційного потенціалу людини проводили за методикою Р.М. Баєвського (1979). Для виявлення ознак вегетативних змін застосовували стандартизований опитувальник за А.М. Вейном (1998). Для статистичного аналізу використовували методи анкетування, статистичний, математичний, кореляційний, абстрактний, а також методи дедуктивного усвідомлення та структурно-логічного аналізу з урахуванням принципів системності. Отримані анкетні дані дослідження зведені та опрацьовані автоматизованим способом на персональному комп’ютері з використанням програм “Miсrosoft Office Excel 2010” та “MedStat”.

Результати. У групі дівчат із проявами вегетативної дисфункції середнє значення фактичного біологічного віку становило 38,1±7,4 р., середнє значення адаптаційного потенціалу відповідало 1,98±0,41 у.о., а середнє значення опитувальника становило 34,06±13,78 б. Між показником фактичного біологічного віку і адаптаційним потенціалом існував прямий зв’язок середньої сили (r=+0,42, р<0,05). Поміж даними опитувальника та рівнем адаптаційного потенціалу коефіцієнт кореляції був (r=+0,28, р<0,05), що вказувало на прямий слабкий зв’язок. Між показником фактичного біологічного віку і даними опитувальника був прямий, середньої сили кореляційний зв’язок (r=+0,41, р<0,05). У контрольній групі дівчат вірогідність кореляційних зв’язків не була достовірною (р>0,05). У групі хлопців із проявами вегетативної дисфункції середнє значення фактичного біологічного віку становило 37,96±3,83 р., середнє значення адаптаційного потенціалу відповідало 2,01±0,39 у.о., а середнє значення опитувальника становило 29,4±8,26 б. Між показником фактичного біологічного віку і рівнем адаптаційного потенціалу у хлопців із проявами вегетативної дисфункції спостерігався прямий сильний зв’язок (r=+0,76, р<0,05). Коефіцієнт кореляції поміж даними опитувальника та рівнем адаптаційного потенціалу у хлопців першої групи становив -0,36, що вказувало на зворотний зв’язок середньої сили між досліджуваними ознаками. Вірогідність даного результату не була достовірною. Достовірного кореляційного зв’язку між фактичним біологічним віком і даними опитувальника у хлопців не виявлено. У контрольній групі хлопців вірогідність кореляційних зв’язків не була достовірною (р>0,05). Загалом, в усіх обстежених з проявами вегетативної дисфункції був прямий кореляційний зв’язок середньої сили між показником фактичного біологічного віку і даними опитувальника (r=+0,452, р<0,05).

Висновки. При вивченні показників фактичного біологічного віку і рівня адаптаційного потенціалу у дівчат із проявами вегетативної дисфункції встановлено наявність прямого зв’язку середньої сили поміж цими досліджуваними ознаками. Між даними опитувальника та рівнем адаптаційного потенціалу встановлений прямий слабкий зв’язок. У хлопців між фактичним біологічним віком та адаптаційним потенціалом був прямий сильний кореляційний зв’язок. В усіх опитаних осіб з проявами вегетативної дисфункції був прямий кореляційний зв’язок середньої сили між фактичним біологічним віком і опитувальником (р<0,05).

Посилання

Arabadzhy LI. Adaptatsiinyi potentsial systemy krovoobihu u studentiv [Adaptive potential of the circulatory system in students]. Biolohichnyi visnyk Melitopol's'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmel'nyts'koho. 2012;1:6-12. (in Ukrainian).

Malits'kyi AA. Sotsial'no-psykholohichna adaptatsiia studentiv do umov fakhovoho navchannia [Socio-psychological adaptation of students to the conditions of professional education]. Zbirnyk naukovykh prats' KPNU imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Problemy suchasnoi psykholohii. 2014;24:490-511. (in Ukrainian).

Prykhod'ko SI. Porivnial'nyi analiz biolohichnoho viku yunakiv i divchat students'koho viku [Comparative analysis of the biological age of boys and girls of student age]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2012;6:104-6. (in Ukrainian).

Ukrainets' SO, Romaniuk VL. Osoblyvosti adaptatsiinoho potentsialu studentiv Rivnenschyny [Features of adaptation potential of students of Rivne region]. Naukovi zapysky Natsional'noho universytetu «Ostrozhs'ka akademiia». Seriia: Psykholohiia i pedahohika. 2014;30:117-22. (in Ukrainian).

Kryukov IK, Pogonisheva IA. Analiz adaptatsionnogo potentsiala studentov Nizhnevartovskogo universiteta [Analysis of the adaptive potential of students of the University of Nizhnevartovsk]. Kul'tura, nauka, obrazovanie: problemy i perspektivy: Materialy V Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii. 2016:2;49-52. (in Russian).

Hlazkov EO. Adaptatsiini mozhlyvosti sertsevo-sudynnoi systemy orhanizmu studentiv v protsesi navchannia u vyschomu navchal'nomu zakladi [Adaptive capabilities of the cardiovascular system of students in the process of studying in higher education]. Bukovyns'kyi medychnyi visnyk. 2013;17(2):25-9. (in Ukrainian).

Maidannyk VH, Smiian OI, Bynda TP, Savel'ieva-Kulyk NO. Vehetatyvni dysfunktsii u ditei: navchal'nyi posibnyk [Autonomic dysfunctions in children: a textbook]. Sumy: Sums'kyi derzhavnyi universytet; 2014. 186 p. (in Ukrainian).

Skyba OO. Patohenetychni osoblyvosti formuvannia vehetatyvnykh dysfunktsii u pidlitkiv zalezhno vid yikh morfolohichnoho statusu [Pathogenetic features of the formation of autonomic dysfunctions in adolescents depending on their morphological status]. Visnyk Dnipropetrovs'koho universytetu. Biolohiia, medytsyna. 2017;8(1):46-50. (in Ukrainian).

Sheiko NI, Feketa VP. Mozhlyvosti vykorystannia standartyzovanoho opytuval'nyka dlia vyznachennia avtonomnykh dysfunktsii v osib molodoho viku [Possibilities of using a standardized questionnaire to determine autonomic dysfunctions in young people]. Zdobutky klinichnoi i eksperymental'noi medytsyny. 2019;2:170-74. (in Ukrainian).

Loshyts'ka TI. Biolohichnyi vik ta tempy starinnia orhanizmu studentiv [Biological age and rate of aging of students]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2010;7:50-2. (in Ukrainian).

Fedyniak N, Mytskan B. Biolohichnyi vik i temp starinnia liudei riznykh vikovykh hrup [Biological age and rate of aging of people of different ages]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeis'koho natsional'noho universytetu imeni Lesi Ukrainky: Fizychne vykhovannia i sport. 2013;12:45-50. (in Ukrainian).

Voytenko VP. Metodika opredeleniya biologicheskogo vozrasta [Methodology for determining the biological age]. Voprosy gerontologii. 1989;11:9-16. (in Russian).

Baevskiy RM. Kontseptsiya fiziologicheskoy normy i kriterii zdorov'ya [The concept of physiological norms and health criteria]. Rossiyskiy fiziologicheskiy zhurnal. 2003;4:473-87. (in Russian).

Veyn AM, editor. Vegetativnye rasstroystva: klinika, diagnostika, lechenie [Autonomic disorders: clinic, diagnosis, treatment]. Moscow: OOO «Meditsinskoe informatsionnoe agenstvo»; 2003. 752 p. (in Russian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-26

Номер

Розділ

ОРИГІНАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ