Використання методів андрагогіки у процесі удосконалення біоетичної компетентності студентів-медиків у формуванні здорового способу життя

Автор(и)

  • О. Кметь канд. мед. наук, доц. кафедри фармакології Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Ukraine
  • Н. Філіпець д-р мед. наук, проф. кафедри фармакології Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Ukraine
  • О. Філіпець канд. мед. наук, доц. кафедри нервових хвороб, психіатрії та медичної психології ім. С.М. Савенка Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Ukraine
  • Т. Кметь д-р мед. наук, проф. кафедри гігієни та екології Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Ukraine
  • С. Юрнюк асис. кафедри фармації Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Ukraine
  • Д. Тимкул асистент кафедри гігієни та екології Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXV.3.99.2021.26

Ключові слова:

студенти-медики; методи андрагогіки; біоетична компетентність; здоровий спосіб життя

Анотація

У статті висвітлені особливості викладання студентам-медикам навчальної дисципліни "Основи біоетики та біобезпеки" із використанням андрагогічних моделей освітнього процесу та інтерактивних принципів навчання, таких як діалогічна взaємoдiя, кooпepaцiя й cпiвpoбiтництво, aктивнopoльoва (iгpoва) участь i організація тренінгу з удосконалення навичок комунікації в боротьбі зі шкідливими звичками та дотриманні здорового способу життя.
Мета – розкрити можливості андрагогічних методів викладання "Основ біоетики та біобезпеки" при розгляді питань біоетичних аспектів здоров’я, формуванні професійного підходу та критичного ставлення студентів-медиків до шкідливих звичок, мотивації здорового способу життя.
Висновок. Впровадження в навчальний процес інтерактивних методів андрагогіки поглиблює знання та формує вміння студентів-медиків з освітньої компоненти "Основи біоетики та біобезпеки", актуалізує проблему шкідливих звичок як провідних факторів загрози здоров’ю, сприяє усвідомленню ролі майбутніх медичних працівників у пропаганді здорового способу життя на підґрунті наукових знань і біоетичних підходів до чинників негативних і позитивних впливів на стан здоров’я.

Посилання

Boichuk YuD, editor. Zahal'na teoriia zdorov’ia ta zdorov’iazberezhennia [General theory of health and health]. Kharkiv: vyd. Rozhko SH; 2017. 488 p. (in Ukrainian).

Herasimova IM, Ivanov VI. Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia studentiv yak pedahohichna problema. Pedahohika zdorov’ia: materialy VI Vseukrains'koi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kryvyi Rih, 28-29 kvitnia 2016 r.) [Formation of a healthy lifestyle of students as a pedagogical problem. Health pedagogy: materials of the VI All-Ukrainian scientific-practical conference (Kryvyi Rih, April 28-29, 2016)]. 2016. 78-81 p. (in Ukrainian).

Beketov HV. Aktual'nist' profilaktyky neinfektsiinykh zakhvoriuvan' sered ditei ta molodi. Zaprovadzhennia Natsional'noho planu dii schodo neinfektsiinykh zakhvoriuvan' vidpovidno do Yevropeis'koi stratehii “Zdorov’ia-2020: osnovy Yevropeis'koi polityky v pidtrymku dii derzhavy i suspil'stva v interesakh zdorov’ia i blahopoluchchia: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu (Kyiv, 30-31 bereznia 2015 r.) [The urgency of prevention of non-communicable diseases among children and youth. Implementation of the National Action Plan on Noncommunicable Diseases in accordance with the European Strategy “Health 2020: Fundamentals of European Policy in Support of State and Society Actions for Health and Well-Being: Proceedings of a Scientific and Practical Conference with International Participation (Kyiv, March 30-31 2015)]. Kiev; 2015. 86 p. (in Ukrainian).

Androsiuk VH, Halustian OA, Maloholova OA, Motliakh OI, Yurchenko-Shekhovtsova TI. Zdorovyi sposib zhyttia ta profilaktyka adyktyvnoi povedinky nepovnolitnikh [Healthy lifestyle and prevention of addictive behavior of minors]. Kiev; 2019. 98 p. (in Ukrainian).

Kmet' OH, Filipets' ND, Kmet' TI. Formirovanie zdorovogo obraza zhizni u budushchikh medikov pri izuchenii narkoticheskikh anal'getikov. Sostoyanie zdorov'ya: meditsinskie, sotsial'nye i psikhologo-pedagogicheskie aspekty: materialy VII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy internet-konferentsii (Chita, 29 fevralya – 5 marta 2016g.) [Formation of a healthy lifestyle in future physicians in the study of narcotic analgesics. Health status: medical, social and psychological and pedagogical aspects: materials of the VII International Scientific and Practical Internet Conference (Chita, February 29 - March 5, 2016)]. 2016. 1060-7 p. (in Ukrainian).

Zarudna OI, Zarudna DO, Abukhazhar OP, Karanevych MI, Lehka LL. Problema shkidlyvykh zvychok u pidlitkiv [The problem of bad habits in adolescents]. Medsestrynstvo. 2018;3:15-8. (in Ukrainian).

Serdiuk OO, Bazyma BO. Molod' ta narkotyky – 2018 [Youth and drugs – 2018] [Internet] [Cited 2019]. Available from: http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/4546. (in Ukrainian).

Nesterova SIu. Osnovy zdorovoho sposobu zhyttia: navch.-metod. posibnyk [Fundamentals of a healthy lifestyle: teaching method. Manual]. Vinnitsa; 2019. 142 p. (in Ukrainian).

Vdovychenko Yu, Sokolova L, Korytniuk R, Davtian L, Rozdorozhniuk O, Korytniuk O. Realizatsiia andrahohichnykh pryntsypiv u profesiinomu rozvytku osobystosti [Implementation of andragogical principles in the professional development of the individual]. Medychna osvita. 2014;4:18-20. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ