Переваги симуляційного навчання у відпрацюванні практичних навичок і маніпуляцій майбутніх лікарів

Автор(и)

  • І.М. Козловська канд. мед. наук, доцент кафедри хірургії № 2, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Ukraine
  • О.Б. Колотило д-р мед. наук, професор кафедри хірургії № 2, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Ukraine
  • Я.В. Кулачек канд. мед. наук, доцент кафедри хірургії № 2, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Ukraine
  • О.Б. Русак канд. мед. наук, доцент кафедри хірургії № 2, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Ukraine
  • У.І. Марусик канд. мед. наук, доцент кафедри педіатрії та дитячих інфекційних хвороб, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Ukraine
  • В.С. Смандич канд. мед. наук, асистент кафедри внутрішньої медицини, клінічної фармакології та професійних хвороб, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXVІ.2.102.2022.15

Ключові слова:

практичні навички; маніпуляції; симуляційне навчання; пацієнт клініки; стандартизований пацієнт

Анотація

Актуальність. Проблема якісної підготовки фахівців медичної галузі є надзвичайно важливим питанням в усьому світі, і в Україні в тому числі. З метою удосконалення своїх практичних навичок та медичних маніпуляцій їх слід довести до ідеалу та автоматизму, що є можливим завдяки сучасним методам навчання в умовах симуляційного центру, відпрацюванню навичок на стандартизованих пацієнтах та тренажерах.
Мета роботи. Порівняти якість навчання й відпрацювання практичних навичок, маніпуляцій та оцінити ефективність навчання на пацієнтах у лікувальних закладах і на манекенах, стандартизованих пацієнтах у Центрі симуляційної медицини.
Матеріал і методи. Ми порівнювали ефективність відпрацювання практичних навичок, медичних маніпуляцій та вміння якісно їх застосувати на практиці, особливо при наданні невідкладної медичної допомоги у студентів 5-го та 6-го курсів.
Результати. Не завжди вдається одразу ж встановити вільний контакт із пацієнтом, на відміну від стандартизованого пацієнта, який надзвичайно точно й чітко демонструє всі скарги та позитивні симптоми, що дозволять підтвердити діагноз при невимушеному спілкуванні зі студентом. Студенти не комфортно почуваються поруч із пацієнтом у клініці або бояться зашкодити хворому й відмовляються від обстеження чи проведення певної навички, у той час як на манекені чи стандартизованому пацієнті без жодного страху практичну навичку можуть повторити необхідну кількість разів. На стандартизованому пацієнті чи віртуальному манекені викладач може зупинити студента на будь-якому етапі виконання, вказати на помилку чи ще раз пояснити техніку маніпуляції, а студент може декілька разів повторити, довівши її до повного автоматизму. Ще однією надзвичайно важливою перевагою симуляційного навчання є можливість у необхідний момент, а не коли є в клініці тематичний пацієнт, створити, змоделювати і «обіграти» потрібну ситуацію. Це особливо важливо при відпрацюванні навички надання невідкладної допомоги в умовах, загрозливих для життя.
Висновки. Процес медичної освіти має бути ефективним та безпечним для всіх учасників, зокрема пацієнтів, що може бути забезпечене тільки завдяки Центрам симуляційного навчання. Безумовно, відпрацювання практичних навичок та маніпуляцій в умовах симуляційного центру дозволяє удосконалити традиційні види навчання, приділити більше уваги відточенню навичок, допускаючи, усвідомлюючи та виправляючи помилки, аналізувати ситуацію і робити висновки.

Посилання

Boichuk TM, Herush IV, Khodorovs'kyi VM, Koloskova OK, Marusyk UI. Vykorystannia symuliatsiinykh tekhnolohii v optymizatsii praktychnoi pidhotovky studentiv u Bukovyns'komu derzhavnomu medychnomu universyteti. Materialy XVI Vseukrains'koi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu «Innovatsii u vyschii medychnii ta farmatsevtychnii osviti Ukrainy» [The use of simulation technologies in optimizing the practical training of students at Bukovina State Medical University. Proceedings of the XVI All-Ukrainian scientific-practical conference with international participation "Innovations in higher medical and pharmaceutical education of Ukraine"]. Medychna osvita. 2019;3(dodatok):41. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2019.3.10121. (in Ukrainian).

Ilaschuk TO, Mikulets' LV. Symuliatsiini tekhnolohii navchannia pry vyvchenni propedevtyky vnutrishnikh khvorob [Simulation learning technologies in the study of propaedeutics of internal diseases]. Medychna osvita. 2017;2:9-11. (in Ukrainian).

Kovalenko NP, Bobrova NO, Khancho OV, Zacheptlo SV. Motyvatsiia studentiv yak zaporuka uspishnoho profesiinoho rozvytku [Motivation of students as a guarantee of successful professional development]. Medychna osvita. 2020;3:43. (in Ukrainian).

Kolesnyk TV, Smol'ianova OV. Vykorystannia maister-klasiv dlia formuvannia navychok vykonannia medychnykh manipuliatsii na kafedri propedevtyky vnutrishn'oi medytsyny [The use of master classes to develop skills of medical manipulations at the Department of Propaedeutics of Internal Medicine]. Medychna osvita. 2018;1:79-81. (in Ukrainian).

Korda MM, Shul'hai AH, Zaporozhan SI, Kritsak MIu. Symuliatsiine navchannia u medytsyni – skladova chastyna u protsesi pidhotovky likaria-spetsialista [Simulation training in medicine is an integral part of the training of a specialist]. Medychna osvita. 2016;4:17-20. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2016.4.7302. (in Ukrainian).

Levkin OA, Serikov KV. Opyt ispol'zovaniya simulyatsionnykh tekhnologiy pri obuchenii vrachey i paramedikov [Experience in the use of simulation technologies in the training of doctors and paramedics]. Proceedings of the XII educational and methodical conference of the State Institution "ZMAPO of the Ministry of Health of Ukraine". Zaporizhzhia; 2015. 67 p. (in Russian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-26

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ