Аналіз виникнення конфліктів в системі «лікар-пацієнт»

Автор(и)

  • А.С. Бідучак канд. мед. наук, доцент кафедри соціальної медицини та організації охорони здоров’я, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXVI.4.104.2022.9

Ключові слова:

конфлікт; пацієнт; конфлікт у медицині; управління конфліктами; частота конфліктів

Анотація

Медична практика підтверджує, що в умовах реформування галузі охорони здоров’я конфлікт посідає особливе місце в будь-якому колективі. Це тому, що конфлікт є невід’ємною частиною життя. Тому необхідним є глибоке вивчення способу формування сучасного організаційного конфлікту, способу усунення конфлікту та способу боротьби з його наслідками. При цьому найважливішим результатом ефективного управління конфліктами підприємства буде формування механізму раннього запобігання конфліктним ситуаціям та механізмів врегулювання медичних конфліктів.
Мета дослідження – конфлікти у сфері охорони здоров’я в системі «лікар-пацієнт».
Матеріал і методи. Дослідження конфліктності в колективі проводилося медико-соціологічними методами за допомогою розробленої нами анонімної анкети. У дослідженні взяли участь 582 медпрацівники, з них 231 чоловік і 351 жінка. Віковий склад медичних працівників: від 18 років і старше.
Результати та обговорення. Проведено дослідження, спрямоване на виявлення соціально-психологічних причин конфліктів та методів їх вирішення в організації охорони здоров’я на прикладі медичного персоналу. Проаналізовано основні причини, частота виникнення та види конфліктних ситуацій у медичних колективах. Виходячи із проведеного соціологічного дослідження встановлено, що найбільша кількість конфліктів (32,1%) виникає в системі «лікар-родичі пацієнта» та близько 25% - «лікар-пацієнт». На практичних прикладах проаналізовано поведінку медичного персоналу під час конфлікту. Виявлено, що більшість (34%) респондентів не втручаються у конфлікт та займають нейтральну позицію.
Висновки. Дослідження підтвердило гіпотезу про те, що процес управління конфліктами буде більш ефективним, коли зміниться ситуація в організації процесів у цілому в медичному закладі. Діагностика та управління медичним конфліктом має бути запорукою успішної роботи медичного закладу, завдяки створенню робочої атмосфери для медичного колективу та пацієнта, де кожен відчуватиме себе комфортно та працюватиме на максимальний результат.

Посилання

Lymar LV. Zmist i struktura spetskursu «psykholohichni zasady poperedzhennia konfliktiv likaria z patsiientamy» yak skladovoi profesiinoi pidhotovky studentiv-medykiv [The content and structure of the special course "psychological principles of preventing conflicts between doctors and patients" as a component of the professional training of medical students]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. 2012;6:280-7. (in Ukrainian).

Mostovenko OS. Zakhyst prav patsiienta pid chas nadannia medychnykh posluh u konteksti tsyvil'no-pravovoi vidpovidal'nosti [Protection of the patient's rights during the provision of medical services in the context of civil liability]. Naukovyi visnyk publichnoho ta pryvatnoho prav. 2018;1(1):78-83. (in Ukrainian).

Rozghon OV, Ustinchenko AM. Sposoby vyrishennia konfliktiv u medychnykh pravovidnosynakh [Methods of conflict resolution in medical legal relations]. Visnyk Kharkivs'koho natsional'noho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Pravo. 2016;22:123-6. (in Ukrainian).

Schehlov Ye, Smutok M. Konflikt medychnoho zakladu z patsiientom: pravovyi aspekt [Conflict between a medical facility and a patient: legal aspect]. Praktyka upravlinnia medychnym zakladom. 2012;8:20-5. (in Ukrainian).

Shyp SI, Yastrems'ka SO. Osoblyvosti spilkuvannia medychnoi sestry z osobystistiu patsiienta [Peculiarities of the nurse's communication with the patient's personality]. Medsestrynstvo. 2015;4:5-7. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-24

Номер

Розділ

ОРИГІНАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ