Роль таксономії Бенджаміна Блума в поліпшенні засвоєння базових теоретичних і клінічних дисциплін
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.27.2.106.2023.10Ключові слова:
таксономія Бенджаміна Блума; покращання навчального процесу; інтегративний підхід; когнітивні; афективні; психомоторні навчальні цілі; рівні засвоєнняАнотація
Відомо, що рівні засвоєння навчального матеріалу в таксономії мають відмінності залежно від типу цілей навчання: когнітивних (знання), афективних (ціннісні орієнтації) та психомоторних (рухові навички). Вищезазначене є вагомим чинником для формування усвідомлення діяльності лікаря і фармацевта на практиці з використанням інтегративного принципу патофізіології.
Мета роботи – захистити положення, що впровадження технологій таксономії Бенджаміна Блума в навчальний процес сприятиме поліпшенню підготовки фахівців медиків та фармацевтів із суттєвим покращанням якості засвоєння базових теоретичних та клінічних дисциплін.
Матеріал і методи. Провести аналіз поліпшення якості засвоєння базових теоретичних та клінічних дисциплін за допомогою впровадження таксономії Бенджаміна Блума з послідовною реалізацією на різних рівнях викладання когнітивних (знання), афективних (ціннісних орієнтацій) і психомоторних (рухових навичок) цілей навчання.
Результати. Реалізація кожної навчальної цілі відбувається на різних рівнях їх засвоєння. Так, для когнітивних цілей рівнями засвоєння є: 1 – знання, 2 – розуміння, 3 – застосування, 4 – аналіз, 5 – синтез, 6 – оцінка, 7 – творчість. Для афективних цілей: 1 – сприйняття, 2 – реагування, 3 – засвоєння ціннісних орієнтацій, 4 – організація ціннісних орієнтацій, 5 – поширення ціннісних орієнтацій на діяльність. Для психомоторних: 1 -імітація, 2 – відтворення маніпуляцій, 3 – досягнення точності, 4 – поєднання, 5 - натуралізація.
Висновки. Використання технологій таксономії Бенджаміна Блума когнітивних, емоційних та психомоторних цілей, об’єднаних в єдине ціле, дає можливість істотно покращити якість навчального процесу із застосуванням інтегративного принципу патофізіології, що сприятиме ефективній реалізації компетентісного підходу та всебічно сприятиме формуванню усвідомлення діяльності лікаря та фармацевта на практиці із поліпшенням засвоєння базових теоретичних і клінічних дисциплін.
Посилання
Bloom BS, editor. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. New York: Longman; 1984. 207 p.
Kukharenko VM, Bondarenko VV, editots. Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini [Emergency distance learning in Ukraine]. Kharkiv: Vyd-vo KP «Mis'ka drukarnia»; 2020. 409 p. (in Ukrainian).
Rоhоvyі Y, editor. Раthорhysіоlоgy. Third еd. Сhеrnіvtsі: Bukrеk; 2021. 404 р.
Rohovyi YuIe. Rol' V Mizhnarodnoho konhresu patofiziolohiv (ISP 2006) u polipshenni vykladannia ta zasvoiennia providnoi teoretychnoi dystsypliny. Medychna osvita. 2007;4:22-4. (in Ukrainian).
Rohovyi YuIe, Bocharov AV, Kobylians'ka RM. Rol' al'ternatyvnykh metodiv navchannia pry vykladanni teoretychnykh ta klinichnykh medychnykh dystsyplin [The role of alternative teaching methods in teaching theoretical and clinical medical disciplines]. Medychna osvita. 2003;1:22-4. (in Ukrainian).
Nechytailo MIu, Bilookyi VV, Rohovyi YuIe. Zhovchnyi perytonit: patofiziolohiia i likuvannia [Biliary peritonitis: pathophysiology and treatment]. Chernivtsi: Bukrek; 2011. 296 p. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ю.Є. Роговий, В.В. Білоокий, О.В. Геруш

Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства 3.0 Міжнародна.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).