Комунікація, як складова компетенція симуляційного навчання

Автор(и)

  • Л.Д. Тодоріко д-р. мед. наук, професор, завідувачка кафедри фтизіатрії та пульмонології Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна
  • О.С. Шевченко д-р. мед. наук, професор, завідувачка кафедри фтизіатрії та пульмонології Харківського національного медичного університету, м. Харків, Україна
  • І.В. Єременчук канд. мед. наук, доцент кафедри фтизіатрії та пульмонології Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна
  • Я.І. Тодеріка аспірантка кафедри фтизіатрії та пульмонології Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна
  • А.В. Денежко студентка 23 групи 4 курсу Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна
  • Л.В. Мойсей студентка 23 групи 4 курсу Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна
  • А.Р. Миронюк студент 23 групи 4 курсу Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна
  • Д.В. Побігун студентка 23 групи 4 курсу Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна
  • М. Качур студентка 9 групи 3 курсу Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.27.2.106.2023.11

Ключові слова:

навчання; комунікація; навички; симуляція

Анотація

Медична освіта в Україні є невід’ємною частиною національної системи освіти та охорони здоров’я. Медична освіта особливо важлива та актуальна на сьогоднішній день, в умовах війни, коли підвищуються вимоги до майбутнього професіонала. Симуляційне навчання – обов'язковий компонент професійної підготовки, що використовується як модель професійної діяльності з метою надання можливостей кожному навчитися виконувати професійну навичку чи її елемент відповідно до професійних стандартів надання медичної допомоги. У змісті поняття педагогічної компетентності інтегруються теоретичні психолого-педагогічні знання, практичні вміння, досвід і важливі для педагогічної роботи якості особистості, серед яких варто відзначити потребу самовдосконалення, наявність критичного мислення, прагнення до творчості, любов до професії.
Мета роботи - визначити роль комунікацій як складової компетенції у навчанні в умовах сучасних реалій. Матеріал і методи. Проаналізовано роль комунікації, як складової компетенції симуляційного навчання та дані доступних вітчизняних і зарубіжних публікацій, що містять інформацію про ймовірні шляхи вдосконалення вищої медичної освіти. Результати та обговорення. Вектор медичної освіти спрямований насамперед на формування компетенцій, які, відповідно, направлені на освітню діяльність: лекції, семінари, дистанційні модулі тощо. Проте саме теоретична база є першим етапом на шляху до засвоєння всієї матриці компетенцій спеціаліста, а отримані знання вимагають подальшого підкріплення практичними вміннями. Перший практичний досвід «без страху» за неправильне виконання і без ризику для пацієнта студент отримує саме за допомогою симуляційної методики. Симуляційні методи навчання вже досить широко увійшли до сучасного освітнього процесу і, незалежно від ступеня складності манекена, використовуються на практичних заняттях для формування загальнопрофесійних та професійних компетенцій майбутнього спеціаліста. Основою, на якій будується тренінг, є знання, тому їх слід проводити після засвоєння теоретичного матеріалу на лекціях, семінарах, круглих столах, відео-конференціях та подальшої оцінки рівня набутих знань (опитування, тестування). Таким чином, тренінг – це процес активного навчання, метою якого є закріплення знань та засвоєння умінь та навичок. У традиційному розумінні симуляційний тренінг являє собою практичне заняття з використанням симуляційних технологій, що включає поглиблене вивчення теоретичного матеріалу на попередньому етапі і виконання прикладних практичних завдань із наступним зворотним зв'язком, наприклад, розбором результатів заняття самими студентами спільно з викладачем на дебрифінгу.
Висновки. Розвиток медичної освіти та підготовка конкурентноспроможного фахівця є актуальним питанням сучасної освіти, тим паче в умовах воєнного стану в країні. Виникає необхідність впровадження нових методів та підходів до формування професійних якостей майбутнього медичного фахівця. В умовах реформування медичної освіти, на основі отриманих теоретичних знань важливим є підвищення рівня професіоналізму через покращення практичної взаємодії студента з пацієнтом. Симуляційне відпрацювання практичних компетенцій, підвищення рівня комунікативних навичок дозволить сформувати стійкі кваліфікаційні навики випускників вищих медичних закладів, що, відповідно, дозволить забезпечити практичну охорону здоров’я висококваліфікованими фахівцями.

Посилання

Ziaziun IA. Bezsvidome i tvorcha intuitsiia. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia [Unconscious and creative intuition. Professional education: pedagogy and psychology]. Ukrains'ko-pol's'kyi zhurnal. Chenstokhova-Kyiv: Vydavnytstvo Pedahohichnoi Shkoly u Chenstohovi; 2013. V.4. p. 121-35. (in Ukrainian).

Marazha IO, Zhulkevych IV. Rol' pedahohiky v klinichnii praktytsi likaria [The role of pedagogy in the clinical practice of a doctor]. Medychna osvita. 2021;2:94-9. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.12058. (in Ukrainian).

Todoriko LD, Petrenko VI, Shevchenko OS, Lytvynenko NA, Todoriko AD. Perspektyvy vprovadzhennia konsul'tatyvno-indyvidual'noi ta symuliatsiinoi formy navchannia u systemu vyschoi medychnoi osvity Ukrainy [Prospects of introduction of consultative-individual and simulation form of education in the system of higher medical education of Ukraine]. Tuberkul'oz, lehenevi khvoroby, VIL-infektsiia. 2019;1:81-5. (in Ukrainian).

Todoriko LD, Pidverbets'ka OV, Pidverbets'kyi OIa, Sem’ianiv IO, Yeremenchuk IV, Slyvka VI. Perspektyva vyschoi medychnoi osvity v Ukraini v epokhu reform [The perspective of higher medical education in Ukraine in the era of reforms]. Tuberkul'oz, lehenevi khvoroby, VIL-infektsiia. 2021;1:100-6 DOI: https://doi.org/10.30978/TB2021-1-100 (in Ukrainian).

Todoriko LD, Sem’ianiv IO, Pidverbets'ka OV, Yeremenchuk IV, Slyvka VI, Pidverbets'kyi OIa. Dystantsiine navchannia yak al'ternatyva bezperervnoi osvity v umovakh pandemii COVID-19 [Distance learning as an alternative to continuous education in the context of the COVID-19 pandemic]. Tuberkul'oz, lehenevi khvoroby, VIL-infektsiia. 2020;4:98-104. DOI: https://doi.org/10.30978/TB2020-4-98. (in Ukrainian).

Agaronnik N, Campbell EG, Ressalam J, Iezzoni LI. Communicating with Patients with Disability: Perspectives of Practicing Physicians. J Gen Intern Med. 2019 Jul;34(7):1139-45. http://doi.org/10.1007/s11606-019-04911-0.

Bagley CH, Hunter AR, Bacarese-Hamilton IA. Patients' misunderstanding of common orthopedic terminology: the need for clarity. Ann R Coll Surg Engl. 2011;93(5):401-4. http://doi.org/10.1308/003588411X580179.

Becker B, London ZN. Assessment of clinical skills in electrodiagnostic medicine. Muscle Nerve. 2022 Dec;66(6):647-49. http://doi.org/10.1002/mus.27733.

Chavan M, Moncaliano M, Clarke A. Preparing Trainees to Care for Diverse Patient Populations: Medical Students as Leaders in Curriculum Development. Acad Med. 2022 Aug 1;97(8):1100-01. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000004472.

Duke P, Frankel R, Reis S. How to Integrate the Electronic Health Record and Patient-Centered Communication Into the Medical Visit: A Skills-Based Approach. Teaching and Learning in Medicine. 2013;25:358-65. http://doi.org/10.1080/10401334.2013.827981.

Fujii K, Stolt M. Evaluation of the development process and effects of a foot care program with educational tools for nurses and care workers as in-home service providers. BMC Res Notes. 2020 Sep 5;13(1):418. http://doi.org/10.1186/s13104-020-05263-3.

Kallergis G. The contribution of the relationship between therapist-patient and the context of the professional relationship. Psychiatriki. 2019 Apr-Jun;30(2):165-74. http://doi.org/10.22365/jpsych.2019.

Menkes DB, Hoeh NR. Doctor-patient relationship is essential to curtail overdiagnosis. BMJ. 2022 Jul 18;378:1750. http://doi.org/10.1136/bmj.o1750.

Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med. 1990;65(9 Suppl):63-7. https://doi.org/10.1097/00001888-199009000-00045.

Moore CM, Pan CX, Roseman K, Stephens MM, Bien-Aime C, Morgan AC, et al. Top Ten Tips Palliative Care Clinicians Should Know About Navigating the Needs of Adults with Intellectual Disabilities. J Palliat Med. 2022 Dec;25(12):1857-64. http://doi.org/10.1089/jpm.2022.038.

Hagerty RG, Butow PN, Ellis PA, Lobb EA, Pendlebury S, Leighl N, et al. Cancer Patient Preferences for Communication of Prognosis in the Metastatic Setting. J Clin Oncol. 2004;22(9):1721-30. http://doi.org/10.1200/JCO.2004.04.095.

Tavakoly Sany SB, Behzhad F, Ferns G, Peyman N. Communication skills training for physicians improves health literacy and medical outcomes among patients with hypertension: a randomized controlled trial. BMC Health Serv Res. 2020 Jan 23;20(1):60. http://doi.org/10.1186/s12913-020-4901-8.

Thornblade LW, Fong Y. Simulation-Based Training in Robotic Surgery: Contemporary and Future Methods. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2021 May;31(5):556-60. http://doi.org/10.1089/lap.2021.0082.

Todoriko LD, Pidverbetska OV, Pidverbetskyі OYа, Zorii NI, Toderika YaI. Presentation and implementation of the results of the own scientific research — a practical approach. Tuberculosis Lung disease HIV-infection. 2021;4:21-6. DOI: http://tubvil.com.ua/article/view/247037/244315.

Vega-Hurtado C. Importance of doctor-patient communication strategies. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2020 Apr 13;58(2):197-201. http://doi.org/10.24875/RMIMSS.M20000017.

Wang YF, Lee YH, Lee CW, Hsieh CH, Lee YK. Patient-physician communication in the emergency department in Taiwan: physicians' perspectives. BMC Health Serv Res. 2022 Feb 5;22(1):152. http://doi.org/10.1186/s12913-022-07533-1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-25

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ