Аналіз роботи зі зверненнями громадян в Україні та рівні їх контролю

Автор(и)

  • А.С. Бідучак канд. мед. наук, доцент кафедри соціальної медицини та організації охорони здоров’я, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.27.4.108.2023.2

Ключові слова:

звернення громадян; рівні контролю; медичні працівники; єдиний електронний реєстр

Анотація

Скарги громадян є формою безпосереднього управління державними справами та одним із способів контролю за державним управлінням. Через звернення відбувається «діалог» між державою та громадянами, в якому можуть бути відображені як інтереси скаржника, так і інших громадян чи суспільства в цілому. Вимоги громадян – це перш за все джерело інформації та необхідна сила для вирішення поточних або перспективних проблем розвитку сучасної країни. Більшість звернень складається зі скарг і заяв, і за цими поняттями ховаються саме права, які були порушені або не реалізовані, які формально закріплено в українському законодавстві. Зрозуміло, влада не може враховувати звернення всіх і кожного, але їх число по одній і тій же проблемі здатне змусити її не просто ухвалити рішення про усунення конкретного порушення, виправлення конкретного недоліку, але звернути увагу на проблему в масштабах країни.
Мета дослідження – проаналізувати організацію роботи зі зверненям громадян та визанчити основні рівні їх контролю.
Матеріал і методи. У дослідженні використанно статистичний та медико-епідеміологічний методи. Проведено аналіз бази даних зі зверненнями громадян МОЗ України за 10 років (2013-2022 рр.).
Результати дослідження. Встановлено, що за період дослідження в Україні значно збільшилась кількість звернень громадян щодо надання медичної допомоги. Кількість звернень за 2022 рік порівняно з 2013 роком збільшилась на 24,0%. Основні питання звернень громадян стосуються надання медичної допомоги (23,4%), кадрових питань (14,6%); питань направлення на медико-санітарну експертну комісію та лікарсько-консультативну комісію (12,9%) та неправомірних дій медичних працівників (7,7%). Отримані результати підтвердили необхідність розробки та впровадження наукових профілактичних технологій з метою удосконалення організації роботи зі зверненням громадян на регіональному рівні з подальшим впровадженням у роботу медичних закладів.
Висновки. Виявлено, що оптимізація роботи зі зверненнями потребує впровадження нової моделі щодо організації роботи із громадянами щодо їхніх звернень. Така модель забезпечить розгляд звернень по суті, з внесенням у єдиний реєстр звернень, враховуючи зворотний зв’язок та моніторинг задоволеності пацієнта.

Посилання

Adamyk V, Dyshkant Yu. Modernizatsiia orhanizatsiinoi kul'tury zakladu okhorony zdorov’ia v umovakh medychnoi reformy [Modernization of the organizational culture of the health care institution in the conditions of the medical reform]. Ekonomichnyi al'manakh. 2020;30(4):140-6. DOI: 10.35774/econa2020.04.140. (in Ukrainian).

Ivzhenko IB. Konflikt-menedzhment v systemi mistsevoho samovriaduvannia v umovakh sotsial'nykh zmin [Conflict management in the system of local self-government in conditions of social changes]. Naukovi perspektyvy. 2023;1:78-89. DOI: 10.52058/2708-7530-2023-1(31)-78-89. (in Ukrainian).

Teliehina DM, Tsymbal AV, Shevchuk OA. Sotsial'ni aspekty profilaktyky konfliktiv v orhanizatsii [Social aspects of conflict prevention in the organization]. Aktual'ni problemy ekonomiky ta upravlinnia. 2020;14:1-7. (in Ukrainian).

Yurochko TP, Zaremba SM. Zadovolenist' patsiientiv yakistiu medychnoi dopomohy yak indykator otsiniuvannia efektyvnosti zaprovadzhennia zmin u sferi okhorony zdorov’ia: ohliad literatury. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok [Patient satisfaction with the quality of medical care as an indicator of the effectiveness of the implementation of changes in the field of health care: a review of the literature. Public administration: improvement and development] [Internet]. 2019[cited 2023 Jul 17];11. Available from: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/11_2019/36.pdf. DOI: 10.32702/2307-2156-2019.11.34. (in Ukrainian).

Yasyns'kyi IH. Implementatsiia protsedury mediatsii v ukrains'ke zakonodavstvo: teoretyko-pravovyi analiz [Implementation of the mediation procedure in Ukrainian legislation: theoretical and legal analysis] [dissertation abstract]. Kyiv; 2016. 295 p. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

ОРИГІНАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ