РУХОВА АКТИВНІСТЬ ЩУРІВ ІЗ ВИБУХО-ІНДУКОВАНОЮ ТРАВМОЮ ГОЛОВНОГО МОЗКУ В Ж-ПОДІБНОМУ ЛАБІРИНТІ
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.28.1.109.2024.6Ключові слова:
щур; вибухо-індукована травма; мозок; рухливістьАнотація
Мета дослідження – дослідити особливості пересування щурів з вибухо-індукованою травмою головного мозку в Ж-подібному лабіринті.
Матеріал і методи. Дослідження проведено на 15 статевозрілих щурах лінії Wistar. Всі тварини були розподілені на три групи – експериментальна (n=5), щурів якої піддавали наркотизації та дії повітряної ударної хвилі з надлишковим тиском 26-36 кПа; контрольна група (n=5), тварин якої тільки наркотизували, та інтактна група (n=5). Дослідження рухової активності проводили за допомогою Ж-подібного лабіринту п’ять діб поспіль, починаючи на 1-шу добу після відтворення вибухо-індукованої травми головного мозку. Графічно зображали маршрут переміщення по лабіринту щурів трьох груп і візуально аналізували.
Результати дослідження. Ж-подібний лабіринт відноситься до складних за рахунок наявності центральної зони та Т-подібних розгалужень праворуч і ліворуч, що закінчуються годівницями. Складність ситуації й завдання призводить до страху з швидкою адаптацією здорових щурів. Проте при порушенні функцій головного мозку, експериментальна тварина втрачає фізіологічні здібності до адаптації і проявляє ознаки тривожної поведінки. Аналіз зображень шляхів пересувань показав, що в 1-шу добу навчання щури експериментальної групи пересувались більш активно, незважаючи на те, що тварини ще не знали, що їх очікує їжа. Виконували одноманітні рухи, частіше заходили в бокові сектори. На 2-гу добу експериментальні щури були активніші і стереотипно за інтактних тварин досліджували лабіринт. На 3-тю та 4-ту добу встановлено чіткі ознаки порушення просторової пам’яті в щурів експериментальної групи за подовженням шляху до годівниці. На 5-ту добу встановлено, що експериментальні щури все ще погано орієнтуються в лабіринті, спостерігається одноманітне обстеження бокових секторів.
Висновки. Таким чином, легка вибухо-індукована травма головного мозку призводить до стійкого порушення просторової пам’яті, а також порушення поведінки у вигляді тривожності. Щури експериментальної групи демонстрували стереотипну рухову активність, про що свідчило обстеження більшою мірою бокових секторів Ж-подібного лабіринту. При цьому пам’ять щодо харчового підкріплення добре вироблялась і зберігалась.
Посилання
Sundar S, Ponnalagu A. Biomechanical analysis of head subjected to blast waves and the role of combat protective headgear under blast loading: a review. J Biomech Eng. 2021;143(10):100801. DOI: 10.1115/1.4051047.
Brungart D, Kruger S, Kwiatkowski T, Heil T, Highland KB, Cohen J, et al. The effects of blast-related neurotrauma on aurally aided visual search while standing and walking. J Neurotrauma. 2019;36(16):2443-53. DOI: 10.1089/neu.2018.5630.
Zhang L, Yang Q, Yuan R, Li M, Lv M, Zhang L, et al. Single-nucleus transcriptomic mapping of blast-induced traumatic brain injury in mice hippocampus. Sci Data. 2023;10(1):638. DOI: 10.1038/s41597-023-02552-x.
Kozlova Y, Kozlov S. Сhanges of trace elements in the cerebellum and their influence on the rats behavior in elevated plus maze in the acute period of mild blast-induced brain injury. J Trace Elem Med Biol. 2023;78:127189. DOI: 10.1016/j.jtemb.2023.127189.
Schmitt R, Qayum S, Pliss A, Kuzmin AN, Muthaiah VPK, Kaliyappan K, et al. Mitochondrial dysfunction and apoptosis in brain microvascular endothelial cells following blast traumatic brain injury. Cell Mol Neurobiol. 2023;43(7):3639-51. DOI: 10.1007/s10571-023-01372-2.
Nonaka M, Taylor WW, Bukalo O, Tucker LB, Fu AH, Kim Y, et al. Behavioral and myelin-related abnormalities after blast-induced mild traumatic brain injury in mice. J Neurotrauma. 2021;38(11):1551-71. DOI: 10.1089/neu.2020.7254.
Kozlova YuV, Abdul-Ohly LV, Kosharnyi AV, Kytova IV, Korzachenko MA. Prystrii dlia doslidzhennia dii na orhanizm udarnoi khvyli vybukhu [A device for studying the effect on the body of the shock wave of an explosion]. Patent of Ukraine No. 146858 U. Bull. No. 12, 24.03.2021. (in Ukrainian).
Seo J, Hwang H, Sohn H, Cho E, Jung S, Kim S, et al. Cyclin Y regulates spatial learning and memory flexibility through distinct control of the actin pathway. Mol Psychiatry. 2023;28(3):1351-64. DOI: 10.1038/s41380-022-01877-0.
Hayashi T, Sato N. Contribution of the retrosplenial cortex to route selection in a complex maze. Neurosci Res. 2023;1:S0168-0102(23)00206-7. DOI: 10.1016/j.neures.2023.11.011.
Adıgüzel E, Çiçek B, Ünal G, Aydın MF, Barlak-Keti D. Probiotics and prebiotics alleviate behavioral deficits, inflammatory response, and gut dysbiosis in prenatal VPA-induced rodent model of autism. Physiol Behav. 2022;256:113961. DOI: 10.1016/j.physbeh.2022.113961.
Hosgorler F, Koc B, Kizildag S, Canpolat S, Argon A, Karakilic A, et al. Magnesium acetyl taurate prevents tissue damage and deterioration of prosocial behavior related with vasopressin levels in traumatic brain injured rats. Turk Neurosurg. 2020;30(5):723-33. DOI: 10.5137/1019-5149.JTN.29272-20.1.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ю.В. Козлова
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства 3.0 Міжнародна.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).