МІЖДИСЦИПЛІНАРНА ІНТЕГРАЦІЯ ЯК СКЛАДОВА У ПІДГОТОВЦІ ДО ІНТЕГРОВАНОГО ТЕСТОВОГО ІСПИТУ «КРОК 1»
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.29.1.113.2025.23Ключові слова:
міждисциплінарна інтеграція; інтегрований тестовий іспит; біохімія; фармакологія; клінічне мислення; практичне застосування знань; мотивація студентівАнотація
У статті досліджено значення міждисциплінарної інтеграції у підготовці студентів-медиків до інтегрованого тестового іспиту «КРОК 1». Доведено, що поєднання знань з різних дисциплін, таких як біоорганічна і біологічна хімія та фармакологія, сприяє формуванню цілісного наукового світогляду, розвитку клінічного мислення та підвищенню якості навчання. Проаналізовано методи інтеграції навчального матеріалу, їх вплив на підготовку студентів та ефективні підходи до організації навчального процесу. У дослідженні використано навчальні програми, результати іспиту «КРОК 1» та сучасні інформаційні технології як інструмент оптимізації навчання. Отримані результати підтверджують, що інтеграційний підхід зменшує дублювання навчального матеріалу, сприяє систематизації знань та забезпечує їх ефективне застосування у професійній діяльності. Це особливо актуально в контексті сучасних освітніх реформ, спрямованих на підвищення рівня підготовки медичних кадрів в Україні.
Мета роботи – дослідити функції міждисциплінарної інтеграції у підготовці студентів-медиків до інтегрованого тестового іспиту «КРОК 1». Сформулювати ефективні підходи до об'єднання навчального матеріалу розрізнених дисциплін з метою формування цілісного розуміння фундаментальних теоретичних і практичних аспектів медицини. Оцінити вплив інтегрованого підходу на якість засвоєння знань, розвиток клінічного мислення студентів та їхньої здатності успішно застосовувати отримані знання для вирішення професійних завдань.
Матеріал і методи. У дослідженні використано освітньо-професійні програми, навчальні плани з дисциплін «Біоорганічна і біологічна хімія» та «Фармакологія», а також проаналізовано результати інтегрованого тестового іспиту «Крок 1», підручники, навчальні посібники, наукові статті та дослідження, які висвітлюють принципи міждисциплінарної інтеграції з метою вдосконалення освітнього процесу.
Результати. Міждисциплінарна інтеграція є ключовим компонентом у підготовці студентів до ліцензійного іспиту «Крок 1». Цей іспит поєднує фундаментальні знання з біохімії, фармакології, патофізіології та інших дисциплін для формування комплексного підходу до вирішення клінічних проблем. Інтеграція на методологічному, тематичному, проблемному та практичному рівнях дозволяє студентам отримати більш глибоке розуміння механізмів розвитку патологій, дії лікарських засобів та основ оптимізації терапії. Включення інтегрованих тематичних досліджень, спільне викладання викладачами з різною дисциплінарною підготовкою та використання інформаційних технологій у навчальному процесі забезпечують всебічне розуміння предмета студентами та підвищують їх мотивацію до навчання.
Ліцензійний іспит «Крок 1» відіграє ключову роль у стандартизованому оцінюванні знань студентів, тим самим заохочуючи їх до систематичного навчання та розвитку навичок критичного мислення. Комплексний підхід не тільки сприяє успішному складанню іспиту, але й розвиває системне мислення, здатність аналізувати складні медичні проблеми та приймати обґрунтовані клінічні рішення, що є невід'ємною складовою професійної діяльності лікаря, а також є основою для подальшого вивчення клінічних дисциплін та професійної діяльності.
Висновки. Міжпредметна інтеграція при вивченні фармакології та біохімії є ключовим елементом у підготовці студентів медичних закладів до інтегрованого тестового іспиту «КРОК 1». Цей підхід базується на глибокому синтезі знань двох фундаментальних дисциплін, які пояснюють молекулярні механізми фізіологічних процесів і забезпечують розуміння принципів дії лікарських засобів, що відкриває широкі можливості для формування професійної компетентності майбутніх лікарів.
Посилання
Bilyi AK, Voskoboinyk OIu, Kovalenko SI. Onlain-pidhotovka studentiv do litsenziinoho ispytu «Krok 1. Farmatsiia» z orhanichnoi khimii: potochnyi stan, perspektyvy vprovadzhennia [Online preparation of students for the licensing exam "Step 1. Pharmacy" in organic chemistry: current status, implementation prospects]. Medychna osvita. 2018;4:26-30. (in Ukrainian).
Vasiuk OV. Pedahohichna intehratsiia yak zasadovyi kontsept formuvannia profesiinoi spriamovanosti maibutnikh sotsial'nykh pedahohiv [Pedagogical integration as a fundamental concept for the formation of the professional orientation of future social educators]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. 2013;35:194-200. (in Ukrainian).
Vasiuk SO, Korzhova AV. Intehratsiia yak naivazhlyvishyi shliakh do optymizatsii navchal'noho protsesu [Integration as the most important way to optimize the educational process]. Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu «Medychna osvita: metodolohiia, teoriia ta praktyka». 2019. p. 98-99. (in Ukrainian).
Horoshko O, Zakharchuk O, Panasenko N, Drachuk V. Mizhdystsyplinarna intehratsiia v konteksti pidhotovky do litsenziinoho ispytu [Interdisciplinary integration in the context of preparation for the licensing exam]. Aktual'ni pytannia suspil'nykh nauk ta istorii medytsyny. 2023;1:68-71. (in Ukrainian).
Humenna NV. Mizhdystsyplinarna intehratsiia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv medychnoi haluzi [Interdisciplinary integration in the professional training of future medical professionals]. Innovatsiina pedahohika. 2019;18(1):121-26. (in Ukrainian).
Zaitsev AV, Kotelevs'ka NV, Kostyrenko OP, Nikolishyn AK. Mizhdystsyplinarnyi pidkhid do pidhotovky fakhivtsia-stomatoloha na kafedri terapevtychnoi stomatolohii Poltavs'koho derzhavnoho medychnoho universytetu [Interdisciplinary approach to the training of a dental specialist at the Department of Therapeutic Dentistry of Poltava State Medical University]. Bukovyns'kyi medychnyi visnyk. 2023;3:126-31. (in Ukrainian).
Ivanchenko OZ, Mel'nykova OZ, Serhieieva LN. Vykorystannia mizhdystsyplinarnykh zv’iazkiv yak umova yakisnoi pidhotovky studentiv do litsenziinoho ispytu «Krok 1. Zahal'na likars'ka pidhotovka» [The use of interdisciplinary connections as a condition for high-quality preparation of students for the licensing exam "Step 1. General Medical Training"]. Medychna osvita. 2020;4:20-6. (in Ukrainian).
Ilenko NM, Boichenko ON. Mizhdystsyplinarni zv’iazky yak faktor vdoskonalennia vyvchennia predmetu terapevtychna stomatolohiia pry pidhotovtsi maibutn'oho likaria [Interdisciplinary connections as a factor in improving the study of the subject of therapeutic dentistry in the training of future doctors]. Visnyk problem biolohii i medytsyny. 2018;2(4):223-25. (in Ukrainian).
Karpets' MV. Mizhdystsyplinarna intehratsiia – osnova profesiinoi spriamovanosti navchannia [Interdisciplinary integration is the basis of the professional orientation of training]. Svit medytsyny ta biolohii. 2016;4:144-47. (in Ukrainian).
Kordon YuV, Zherebniuk MM. Mizhdystsyplinarni zv’iazky ta intehrovane navchannia v pidhotovtsi maibutnikh medychnykh sester [Interdisciplinary connections and integrated learning in the training of future nurses]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2018;51:139-42. (in Ukrainian).
Malanchuk LM, Hrabchak SO, Malanchuk SL. Intehratsiia novitnikh form ta metodiv navchannia u medychnykh zakladakh vyschoi osvity z prykladamy real'noho zastosuvannia [Integration of the latest forms and methods of teaching in medical institutions of higher education with examples of real-world application.]. Medychna osvita. 2024;1:92-8. (in Ukrainian).
Obernikhina N, Yanitskaya L, Sanzhur T, Pradiy T. Licensed integrated examination “Step 1. Medicine” in the bogomolets national medical university as education quality control indicator. ScienceRise: Pedagogical Education. 2018;4:9-15.
Palasiuk BM, Shkil'na MM. Mizhdystsyplinarna intehratsiia – osnova profesiinoi spriamovanosti navchannia u medychnomu zakladi vyschoi osvity [Interdisciplinary integration is the basis of the professional orientation of education in a medical institution of higher education]. Medychna osvita. 2022;4:42-6. (in Ukrainian).
Khantimurova NI. Model' navchannia studentiv-inozemtsiv u medychnykh zakladakh vyschoi osvity: analiz rezul'tativ ispytu «Krok» [Model of education of foreign students in medical institutions of higher education: analysis of the results of the "Step" exam]. Medychna osvita. 2020;2:40-5. (in Ukrainian).
Shul'hai AH, Fedoniuk LIu, Mudra AIu, Oleschuk OM. Mizhdystsyplinarna intehratsiia yak skladova problemno-oriientovanoho navchannia u medychnomu universyteti [Interdisciplinary integration as a component of problem-based learning at a medical university]. Medychna osvita. 2018;4:113-16. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Буковинський медичний вісник

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).