РОЛЬ «ПАТОМОРФОЛОГІЇ» У ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПРОГРАМИ «СЕСТРИНСЬКА СПРАВА»

Автор(и)

  • Е.О. Кіндратів д-р мед.наук, професор, завідувач кафедри патологічної анатомії Івано-Франківського національного медичного університету, м. Івано-Франківськ, Україна
  • З.Я. Гурик канд.мед.наук, доцент, доцент кафедри патологічної анатомії Івано-Франківського національного медичного університету, м. Івано-Франківськ, Україна
  • О.М. Рудяк канд.мед.наук, доцент, доцент кафедри патологічної анатомії Івано-Франківського національного медичного університету, м. Івано-Франківськ, Україна
  • М.Є. Дубенська викладач ІІ категорії кафедри патологічної анатомії, фаховий медичний коледж Івано-Франківського національного медичного університету, м. Івано-Франківськ, Україна
  • І.Г. Лаб’як асистент кафедри патологічної анатомії Івано-Франківського національного медичного університету, м. Івано-Франківськ, Україна
  • Я.Я. Сікорин асистент кафедри патологічної анатомії Івано-Франківського національного медичного університету, м. Івано-Франківськ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.29.1.113.2025.24

Ключові слова:

освітній процес; патоморфологія; компетентності; медсестринство

Анотація

Дисципліна «Патоморфологія» забезпечує ґрунтовні знання про етіологію, патогенез, структурне підґрунтя патологічних процесів та хвороб людини для поглибленого засвоєння фундаментальних основ медицини та клінічної картини захворювань із подальшим використанням одержаних знань у професійній діяльності, що дозволяє ефективно взаємодіяти з лікарями та забезпечувати оптимальний догляд за пацієнтами.
Мета роботи – встановити роль «Патоморфології» у формуванні компетентностей здобувачів освітньо-професійної програми «Сестринська справа».
Матеріал і методи. Проаналізовані основні принципи викладання патоморфології здобувачам освітньо-професійної програми «Сестринська справа» та вивчено роль дисципліни у формуванні компетентностей майбутнім фахівцям медсестринства.
Результати. Принципи викладання патоморфології мають кілька основних аспектів: міждисциплінарна інтеграція, комбінація різних методів навчання, компетентнісний підхід. Для вивчення дисципліни застосовуються загальні і спеціальні інноваційні методи. Враховуючи розвиток інформаційних технологій, викладання патоморфології включає використання мультимедійних матеріалів, а також доступ до цифрових ресурсів. Роль патоморфології для даної категорії спеціалістів полягає у розумінні патологічного процесу, діагностики особливостей перебігу захворювання, оцінки стану пацієнта, якісному проведенні маніпуляцій, що передбачають взяття біологічного матеріалу для гістологічного дослідження, проведення профілактичних заходів, спрямованих на запобігання виникненню або прогресуванню хвороби. Вивчення патоморфології є важливим кроком у професійному розвитку медичної сестри/брата, дозволяє розширити свої знання та навички, стати більш компетентними та затребуваними.
Висновки. Інтеграція теоретичних знань з практичними навичками та використання сучасних методів навчання дозволяє досягти високої ефективності в освіті здобувачів освітньо-професійної програми «Сестринська справа» і підготовці висококваліфікованих фахівців. Вивчення патоморфології є важливою складовою професійної компетентності фахівця медсестринства, сприяє підвищенню якості медичної допомоги та покращенню результатів лікування пацієнтів.

Посилання

Karkovs'ka VIa, Holovchak MI. Transformatsiia systemy medsestryns'koi osvity v Ukraini: vyklyky, tendentsii ta innovatsii [Transformation of the nursing education system in Ukraine: challenges, trends and innovations]. Investytsii: praktyka ta dosvid. 2023;16:193-98. (in Ukrainian).

Karpets' MV. Mizhdystsyplinarna intehratsiia – osnova profesiinoi spriamovanosti navchannia [Interdisciplinary integration is the basis of the professional orientation of training]. Svit medytsyny ta biolohii. 2016;4:144-47. (in Ukrainian).

Kindrativ EO, Huryk ZIa, Chuiko NIa, Malofii LS, Kostiuk VM. Formuvannia motyvatsii u studentiv pry ovolodinni dystsyplinoiu «Patomorfolohiia» [Formation of motivation in students when mastering the discipline "Pathomorphology"]. Art of Medicine. 2023;2:170-74. (in Ukrainian).

Roiko NV, Fylenko BM, Starchenko II, Proskurnia SA. Rol' patolohii u systemi medsestryns'koi osvity [The role of pathology in the nursing education system]. Medsestrynstvo. 2021;3:37-9. (in Ukrainian).

Khallo OIe. Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv medychnoi haluzi [Competency-based approach in training future medical professionals]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschii i zahal'noosvitnii shkolakh. 2024;95:67-70. DOI: https://doi.org/10.32782/1992-5786.2024.95.12 (in Ukrainian).

Shepit'ko VI, Lysachenko OD, Boruta NV, Yeroshenko HA, Stetsuk YeV, Shevchenko KV, et al. Rol' mizhdystsyplinarnoi intehratsii v suchasnykh umovakh pidhotovky studentiv-medykiv. Suchasna medychna osvita: metodolohiia, teoriia, praktyka. Materialy Vseukr. navch.- nauk. konf. z mizhnar. uchastiu 19 bereznia 2020 r. Poltava; 2020. p. 260-61. (in Ukrainian).

Shul'hai AH, Fedoniuk LIa, Mudra AIe, Oleschuk OM. Mizhdystsyplinarna intehratsiia yak skladova problemno-oriientovanoho navchannia u medychnomu universyteti [Interdisciplinary integration as a component of problem-based learning at a medical university]. Medychna osvita. 2018;4:113-16. (in Ukrainian).

Kindrativ EA, Chuiko NYa, Guryk ZYa, Kostiuk VN, Rudiak AM, Vasylyk VM. Practical training on “Pathomorphology” as a way to form future doctor’s professional competence. Art of Medicine. 2020;2:92-101. DOI: 10.21802/artm.2020.2.14.96.

Martínez-Galiano JM, Parra-Anguita L, Delgado-Rodríguez M, González-Cabrera M. Nursing Education in a Real-Life Context: The Teaching Ward Round. Nurs Rep. 2021 Jan 27;11(1):45-53. DOI: 10.3390/nursrep11010005.

Yurkiv OІ. Motivation medical student as a factor of increasing the level of knowledge. Health & Education. 2023;3:163-66.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-11

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ