ІННОВАЦІЙНІ ПЕДАГОГІЧНІ МЕТОДИКИ І ТЕХНОЛОГІЇ ВИКЛАДАННЯ СІМЕЙНОЇ МЕДИЦИНИ. РОЛЬ ТА МІСЦЕ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

  • Л.П. Сидорчук д-р мед. наук, професор, завідувач кафедри сімейної медицини, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна
  • Ю.М. Яринич доцент кафедри сімейної медицини, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна
  • В.В. Деменчук лікар-інтерн загальної практики-сімейної медицини, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.29.1.113.2025.25

Ключові слова:

інноваційні методики навчання; штучний інтелект і навчання

Анотація

Мета роботи – дослідити інноваційні освітні інструменти, методики і технології в навчанні майбутніх сімейних лікарів та особливості їх застосування в реаліях сьогодення.
Матеріал і методи. Застосовано бібліосемантичний структурний аналіз.
Результати. Використання інноваційних методик, таких як проблемно-орієнтоване навчання (Problem-Based Learning – PBL), перевернутий клас (Flipped Classroom), симуляційних технологій та міжпрофесійного навчання, дозволяє майбутнім сімейним лікарям отримати фундаментальні знання, розвивати клінічне мислення, критичний аналіз, комунікаційні навички та емоційний інтелект. Штучний інтелект (ШІ) пропонує нові можливості для адаптивного навчання, автоматизованої генерації контенту, аналізу медичних даних та інтерактивного навчання через віртуальних пацієнтів і чат-боти. Це дозволить персоналізувати навчання, забезпечити швидкий доступ до великого обсягу інформації та покращити якість медичної освіти. Однак попри значні переваги, ШІ не може повністю замінити викладача та живу взаємодію в навчальному процесі.
Висновок. Інноваційні методики навчання є важливими в підготовці сімейних лікарів. Інтеграція ШІ в медичну освіту повинна розглядатися як допоміжний інструмент, що доповнює роботу викладача, а не замінює її.

Посилання

Michels NRM, Maagaard R, Svab I, Scherpbier N. Teaching and Learning Core Values in General Practice/Family Medicine: A Narrative Review. Front Med. 2021;8:647223. DOI: 10.3389/fmed.2021.647223.

University of Washington Family Medicine. Teaching Resources and Best Practices [Internet]. Updated June 2022 [cited 2025 Feb 19]. Available from: https://familymedicine.uw.edu/education/courses/clerkship/info-faculty/teaching-tools-and-best-practices-for-teachers.

Elizabeth Gehrman. Harvard Medical School – How Generative AI Is Transforming Medical Education [Internet]. Autumn 2024 [cited 2025 Feb 19]. Available from: https://magazine.hms.harvard.edu/articles/how-generative-ai-transforming-medical-education.

Topol EJ. High-performance medicine: the convergence of human and artificial intelligence. Nat Med. 2019;25(1):44-56. DOI: 10.1038/s41591-018-0300-7.

Narayanan S, Ramakrishnan R, Durairaj E, Das A. Artificial Intelligence Revolutionizing the Field of Medical Education. Cureus. 2023;15(11):e49604. DOI: 10.7759/cureus.49604.

American Medical Association (AMA). ChatGPT in Medical Education: Generative AI and the Future of Artificial Intelligence [Internet]. Feb 23, 2024 [cited 2025 Feb 19]. Available from: https://www.ama-assn.org/practice-management/digital/chatgpt-medical-education-generative-ai-and-future-artificial.

Mir MM, Mir GM, Raina NT, Mir SM, Mir SM, Miskeen E, et al. Application of Artificial Intelligence in Medical Education: Current Scenario and Future Perspectives. J Adv Med Educ Prof. 2023;11(3):133-40. DOI: 10.30476/JAMP.2023.98655.1803.

Association of American Medical Colleges (AAMC). Artificial Intelligence and Medical Education [Internet]. January, 2025 [cited 2025 Feb 19]. Available from: https://communities.aamc.org/resources1/resource-bundles/artificial-intelligence.

Reiss MJ. The use of AI in education: Practicalities and ethical considerations. London Review of Education. 2021;19(1). DOI: 10.14324/lre.19.1.05.

Baig MI, Yadegaridehkordi E. Flipped classroom in higher education: a systematic literature review and research challenges. Int J Educ Technol High Educ. 2023;20(61). DOI: 10.1186/s41239-023-00430-5.

Paul A, Leung D, Salas RME, Cruz TE, Abras C, Saylor D, et al. Comparative effectiveness study of flipped classroom versus online-only instruction of clinical reasoning for medical students. Med Educ Online. 2023;28(1):2142358. DOI: 10.1080/10872981.2022.2142358.

Kononowicz AA, Woodham LA, Edelbring S, Stathakarou N, Davies D, Saxena N, et al. Virtual Patient Simulations in Health Professions Education: Systematic Review and Meta-Analysis by the Digital Health Education Collaboration. J Med Internet Res. 2019;21(7):e14676. DOI: 10.2196/14676.

Sydorchuk LP, Biletskyi SV, Petrynych OA, Ivashchuk SI, Kazantseva TV, Melnychuk LV, et al. University educational-practical centres of the primary medical care – a step to the improvement of the family doctors training. Buk Med Herald. 2014;18(4):273-75.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-11

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ