Про-екологічне виховання студентів-медиків в освітньому просторі
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXIV.1.93.2020.29Ключові слова:
про-екологічне виховання, здоров’язберігаючі компетентності, здоров’язберігаючі технології, освітній простір, екологічна культура, екологічна свідомість студентів-медиківАнотація
У статті проаналізовано та обґрунтовано методичні підходи щодо екологічного виховання у вищому навчальному закладі; визначено ставлення та шляхи формування екологічної культури студентів-медиків.
Мета роботи — дослідити та удосконалити методичні підходи щодо екологічного виховання в освітньому просторі; визначити ставлення та шляхи формування екологічної культури студентів-медиків.
Матеріал і методи. Проведено аналіз даних та опрацьовано сучасні наукові досягнення за даною темою в джерелах новітньої літератури. У 2020 році проведено дослідження, в якому взяли участь 160 студентів 1-х, 2-х курсів медичних факультетів освітнього ступеня «Магістр» Буковинського державного медичного університету. Застосовано методи спостереження, бесіди, анкетування.
Результати. У даній роботі виділені основні дидактичні умови впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчальний процес вищого навчального закладу. Результати анкетування показали, що самооцінка рівня здоров’язберігаючої компетенції студентів є високою (85%). Студенти-медики усвідомлюють важливість пропаганди здоров’язбережувального середовища. Респонденти (92%) висловили відверте бажання брати участь у заходах та підвищенні рівня власної здоров’язберігаючої компетенції. Брали участь у здоров’язбережувальних заходах 69% студентів. Щодо конкретних дій стосовно сортування сміття 50% респондентів відповіли, що іноді сортують сміття, доволі великий відсоток (35%) не сортують і тільки 15% приділяють значну увагу упорядкуванню сміття.
Висновки. У результаті теоретико-методологічного дослідження в статті висвітлені основні проблемні питання екологічного виховання. Методичними підходами, щодо ефективності екологічного виховання в освітньому просторі, є формування та розвиток у студентів-медиків здоров’язберігаючої компетентності. Визначені та обґрунтовані дидактичні умови впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчальний процес вищого навчального закладу. З’ясовано, що практична реалізація завдань і мети екологічної освіти у вищих навчальних закладах ґрунтується на: засадах взаємозв'язку теоретичних знань із практичною діяльністю студентів у цій сфері; включенні екологічних аспектів у структуру предметних, спеціальних узагальнюючих тем; використанні проблемних методів навчання; поєднанні аудиторної і позааудиторної природоохоронної роботи.
Посилання
Hryn'ova MV, Dudka IA. Do pytannia pro znachennia zdorov’iazberihaiuchoho seredovyscha u vyschomu navchal'nomu zakladi [To the question of the importance of a healthy environment in a higher education institution] [Internet]. 2015 [Cited 2020 Feb 20]. Available from: https://www.cuspu.edu.ua/ua/2014-rik/3-mizhnarodna-internet-konferentsiia-2015/sektsiia-3/3580-do-pytannya-pro-znachennya-zdorov-yazberihayuchoho-seredovyshcha-u-vyshchomu-navchalnomu-zakladi.
Momot O. Prohramne zabezpechennia kursu «Tekhnolohii stvorennia zdorov’iazberezhuval'noho seredovyscha u vyschykh navchal'nykh zakladakh» [Software of the course "Technologies for Creating a Healthy Environment in Higher Education"]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2016;3:406. (in Ukrainian).
Ovcharuk VV. Formuvannia zdorov’iazberihaiuchoho seredovyscha dlia studentiv VNZ [Creating a health-saving environment for university students]. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmel'nyts'kyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody». 2012;27:187-91. (in Ukrainian).
Vozna NH, Voloshyna VH. Ekolohichna osvita dlia staloho rozvytku [Environmental education for sustainable development]. Scientific notes. Kirovohrad: KNTU; 2010;10:120-23. (in Ukrainian).
Dushechkina NIu. Formuvannia ekolohichnoho svitohliadu studentiv u zakladakh vyschoi osvity [Formation of ecological outlook of students in higher education institutions]. Uman: VPTs «Vizavi»; 2018. 213 p. (in Ukrainian).
Tezel E, Ugural M, Giritli H. Pro-environmental Behavior of University Students: Influence of Cultural Differences. European Journal of Sustainable Development. 2018;7(4):43-52. doi: 10.14207/ejsd.2018.v7n4p43.
Nemchenko NV. Formuvannia ekolohichnoho svitohliadu starshoklasnykiv litseiu medyko-biolohichnoho profiliu [Formation of ecological outlook of high school students of Lyceum of medical-biological profile] [dissertation abstract]. Kiev: In-t probl. vykhovannia APN Ukrainy; 2007. 20 p. (in Ukrainian).
Huschenko VV, Potsulko OA. Elektronnyi pidruchnyk yak osnovnyi element suchasnoho osvitn'oho seredovyscha [An electronic textbook as a basic element of the modern educational environment]. Innovative technologies of personality formation of the future specialist. 2015 [Cited 2020 Feb 19]. Available from: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/21626/1/Elita_2015_44_Hushchenko_Elektronnyi.pdf.
Boichuk TM, Herush IV, Khodorovs'kyi VM. Server dystantsiinoho navchannia BDMU – efektyvnyi instrument orhanizatsii ta kontroliu samostiinoi roboty studentiv [BSMU Distance Learning Server is an effective tool for organizing and controlling students' independent work]. Materialy X yuvileinoi Vseukr. navch. konf. z mizhnarodnoiu uchastiu «Kredytno-modul'na systema orhanizatsii navchal'noho protsesu u vyschykh medychnykh (farmatsevtychnomu) navchal'nykh zakladakh Ukrainy na novomu etapi». Medychna osvita. 2013;2:73. (in Ukrainian).
Chernishkov DV. Komparativnyy analiz osobennostey zdorov'esberezheniya budushchikh spetsialistov meditsinskogo profilya (Obzor) [Comparative analysis of the health-saving features of future medical specialists (Review)]. Saratovskiy nauchno-meditsinskiy zhurnal. 2016;12(2):204. (in Russian).
Shen L, Si H, Yu L, Si H. Factors Influencing Young People’s Intention toward Municipal Solid Waste Sorting. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019;16:1708.
Pizmony-Levy O, Ostrow MJ. Pro-Environmental Attitudes and Behaviors in Higher Education: Investigating the Role of Formal and Informal Factors. Psychology [Internet] [Cited 2020 Feb 19]. DOI:10.7916/D85M7J8N Available from: https://pdfs.semanticscholar.org/9442/d4c98f49862e10432ae7e65b674ed4c27101.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Yu. V. Lomakina, M. P. Tymofiieva, N. I. Zoriy, L. Ya. Fedoniuk, О. I. Pavliuk, К. I. Yakovets, T. S. Shchudrova
Ця робота ліцензованаІз Зазначенням Авторства 3.0 Міжнародна.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).