Про-екологічне виховання студентів-медиків в освітньому просторі

Автор(и)

  • Yu. V. Lomakina
  • M. P. Tymofiieva
  • N. I. Zoriy
  • L. Ya. Fedoniuk
  • О. I. Pavliuk
  • К. I. Yakovets
  • T. S. Shchudrova

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXIV.1.93.2020.29

Ключові слова:

про-екологічне виховання, здоров’язберігаючі компетентності, здоров’язберігаючі технології, освітній простір, екологічна культура, екологічна свідомість студентів-медиків

Анотація

У статті проаналізовано та обґрунтовано методичні підходи щодо екологічного виховання у вищому навчальному закладі; визначено ставлення та шляхи формування екологічної культури студентів-медиків.

Мета роботи — дослідити та удосконалити методичні підходи щодо екологічного виховання в освітньому просторі; визначити ставлення та шляхи формування екологічної культури студентів-медиків.

Матеріал і методи. Проведено аналіз даних та опрацьовано сучасні наукові досягнення за даною темою в джерелах новітньої літератури. У 2020 році проведено дослідження, в якому взяли участь 160 студентів 1-х, 2-х курсів медичних факультетів освітнього ступеня «Магістр» Буковинського державного медичного університету. Застосовано методи спостереження, бесіди, анкетування.

Результати. У даній роботі виділені основні дидактичні умови впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчальний процес вищого навчального закладу. Результати анкетування показали, що самооцінка рівня здоров’язберігаючої компетенції студентів є високою (85%). Студенти-медики усвідомлюють важливість пропаганди здоров’язбережувального середовища. Респонденти (92%) висловили відверте бажання брати участь у заходах та підвищенні рівня власної здоров’язберігаючої компетенції. Брали участь у здоров’язбережувальних заходах 69% студентів. Щодо конкретних дій стосовно сортування сміття 50% респондентів відповіли, що іноді сортують сміття, доволі великий відсоток (35%) не сортують і тільки 15% приділяють значну увагу упорядкуванню сміття.

Висновки. У результаті теоретико-методологічного дослідження в статті висвітлені основні проблемні питання екологічного виховання. Методичними підходами, щодо ефективності екологічного виховання в освітньому просторі, є формування та розвиток у студентів-медиків здоров’язберігаючої компетентності. Визначені та обґрунтовані дидактичні умови впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчальний процес вищого навчального закладу. З’ясовано, що практична реалізація завдань і мети екологічної освіти у вищих навчальних закладах ґрунтується на: засадах взаємозв'язку теоретичних знань із практичною діяльністю студентів у цій сфері; включенні екологічних аспектів у структуру предметних, спеціальних узагальнюючих тем; використанні проблемних методів навчання; поєднанні аудиторної і позааудиторної природоохоронної роботи.

Посилання

Hryn'ova MV, Dudka IA. Do pytannia pro znachennia zdorov’iazberihaiuchoho seredovyscha u vyschomu navchal'nomu zakladi [To the question of the importance of a healthy environment in a higher education institution] [Internet]. 2015 [Cited 2020 Feb 20]. Available from: https://www.cuspu.edu.ua/ua/2014-rik/3-mizhnarodna-internet-konferentsiia-2015/sektsiia-3/3580-do-pytannya-pro-znachennya-zdorov-yazberihayuchoho-seredovyshcha-u-vyshchomu-navchalnomu-zakladi.

Momot O. Prohramne zabezpechennia kursu «Tekhnolohii stvorennia zdorov’iazberezhuval'noho seredovyscha u vyschykh navchal'nykh zakladakh» [Software of the course "Technologies for Creating a Healthy Environment in Higher Education"]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2016;3:406. (in Ukrainian).

Ovcharuk VV. Formuvannia zdorov’iazberihaiuchoho seredovyscha dlia studentiv VNZ [Creating a health-saving environment for university students]. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmel'nyts'kyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody». 2012;27:187-91. (in Ukrainian).

Vozna NH, Voloshyna VH. Ekolohichna osvita dlia staloho rozvytku [Environmental education for sustainable development]. Scientific notes. Kirovohrad: KNTU; 2010;10:120-23. (in Ukrainian).

Dushechkina NIu. Formuvannia ekolohichnoho svitohliadu studentiv u zakladakh vyschoi osvity [Formation of ecological outlook of students in higher education institutions]. Uman: VPTs «Vizavi»; 2018. 213 p. (in Ukrainian).

Tezel E, Ugural M, Giritli H. Pro-environmental Behavior of University Students: Influence of Cultural Differences. European Journal of Sustainable Development. 2018;7(4):43-52. doi: 10.14207/ejsd.2018.v7n4p43.

Nemchenko NV. Formuvannia ekolohichnoho svitohliadu starshoklasnykiv litseiu medyko-biolohichnoho profiliu [Formation of ecological outlook of high school students of Lyceum of medical-biological profile] [dissertation abstract]. Kiev: In-t probl. vykhovannia APN Ukrainy; 2007. 20 p. (in Ukrainian).

Huschenko VV, Potsulko OA. Elektronnyi pidruchnyk yak osnovnyi element suchasnoho osvitn'oho seredovyscha [An electronic textbook as a basic element of the modern educational environment]. Innovative technologies of personality formation of the future specialist. 2015 [Cited 2020 Feb 19]. Available from: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/21626/1/Elita_2015_44_Hushchenko_Elektronnyi.pdf.

Boichuk TM, Herush IV, Khodorovs'kyi VM. Server dystantsiinoho navchannia BDMU – efektyvnyi instrument orhanizatsii ta kontroliu samostiinoi roboty studentiv [BSMU Distance Learning Server is an effective tool for organizing and controlling students' independent work]. Materialy X yuvileinoi Vseukr. navch. konf. z mizhnarodnoiu uchastiu «Kredytno-modul'na systema orhanizatsii navchal'noho protsesu u vyschykh medychnykh (farmatsevtychnomu) navchal'nykh zakladakh Ukrainy na novomu etapi». Medychna osvita. 2013;2:73. (in Ukrainian).

Chernishkov DV. Komparativnyy analiz osobennostey zdorov'esberezheniya budushchikh spetsialistov meditsinskogo profilya (Obzor) [Comparative analysis of the health-saving features of future medical specialists (Review)]. Saratovskiy nauchno-meditsinskiy zhurnal. 2016;12(2):204. (in Russian).

Shen L, Si H, Yu L, Si H. Factors Influencing Young People’s Intention toward Municipal Solid Waste Sorting. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019;16:1708.

Pizmony-Levy O, Ostrow MJ. Pro-Environmental Attitudes and Behaviors in Higher Education: Investigating the Role of Formal and Informal Factors. Psychology [Internet] [Cited 2020 Feb 19]. DOI:10.7916/D85M7J8N Available from: https://pdfs.semanticscholar.org/9442/d4c98f49862e10432ae7e65b674ed4c27101.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-27

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ