ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ-СТОМАТОЛОГА: ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ОСНОВА ЯКОСТІ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Л.Г. Гринкевич д-р філософії (PhD), асистент кафедри стоматології дитячого віку Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна
  • Ж.А. Чорненька канд.мед.наук, доцент кафедри соціальної медицини та організації охорони здоров’я Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна
  • А.С. Бідучак канд.мед.наук, доцент кафедри соціальної медицини та організації охорони здоров’я Буковинського державного медичного університету, м. Чернівці, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.29.1.113.2025.20

Ключові слова:

професійна підготовка; майбутній лікар-стоматолог; вища медична освіта; якість освіти; фахові компетентності

Анотація

Сучасні реалії висувають високі вимоги до підготовки кваліфікованих стоматологів. В Україні спостерігається зростання кількості стоматологів і стоматологічних кабінетів, активне впровадження нових технологій у цій галузі. Підготовка стоматолога сьогодні спрямована на формування фахівця, здатного поєднувати теоретичні знання із практичними навичками як у клінічній, так і в профілактичній медицині. Головною метою сучасної вищої освіти є практичне застосування отриманих знань і навичок у нетипових ситуаціях професійної діяльності, а також формування у випускників мотивації до самоосвіти, саморозвитку та самовдосконалення. Досягненню цих завдань сприяє впровадження компетентнісного підходу в освітній процес. Цей підхід є концептуальною основою сучасної вищої школи і вимагає ґрунтовного теоретико-методичного забезпечення в усіх галузях освіти, включно з медичною.

Мета роботи – обґрунтування концептуальних основ формування професійної компетентності майбутнього стоматолога.
Матеріал і методи. Вивчено вплив професійної компетентності на студента-стоматолога як його здатність та готовність до професійної діяльності, досвіду особистості та її ставлення до майбутньої професії лікаря-стоматолога.
Результати. Встановлено, що процес формування професійної компетентності майбутніх лікарів-стоматологів ґрунтується на впровадженні сучасних наукових підходів (особистісного, діяльнісного, компетентнісного, системного, аксіологічного, синергетичного) у систему професійної підготовки. Основними складовими є: забезпечення нерозривного зв’язку між науковим потенціалом вищої освіти та практичною стоматологією; модернізація педагогічних методик у стоматологічній освіті; інтеграція спеціалізованих стоматологічних знань із суміжними медичними дисциплінами для посилення фундаментальної бази; впровадження принципів Болонського процесу, а також належне фінансове, матеріально-технічне та кадрове забезпечення професійної підготовки майбутніх стоматологів.
Висновок. Процес формування професійної компетентності майбутніх стоматологів буде ефективним, якщо він матиме цілісний характер і передбачатиме постійне вдосконалення.

Посилання

Bulakh IIe, Volosovets' OP, Mruha MR. Problemy otsiniuvannia znan' studentiv u konteksti vymoh Bolons'koi deklaratsii [Problems of assessing students' knowledge in the context of the requirements of the Bologna Declaration]. Medychna osvita. 2011;2:20-2. DOI: 10.11603/me.v0i2.848. (in Ukrainian).

Saienko M. Zmist i struktura profesiinoi kompetentnosti maibutnikh likariv [Content and structure of professional competence of future doctors]. Naukovi zapysky Ternopil's'koho natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika. 2018;1:83-9. DOI: 10.25128/2415-3605.18.1.12. (in Ukrainian).

Filonenko MM. Proiektuvannia navchal'nykh zaniat' u systemi vyschoi medychnoi osvity na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu [Designing training sessions in the system of higher medical education based on a competency-based approach]. Medychna osvita. 2016;1:47-9. (in Ukrainian).

Filonenko MM. Psykholohiia osobystisnoho stanovlennia maibutn'oho likaria [Psychology of personal development of a future doctor]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury; 2015. 334 p. (in Ukrainian).

Chubii I. Kompetentnisnyi pidkhid yak chynnyk profesiinoho stanovlennia fakhivtsiv u systemi vyschoi medychnoi osvity [Competency-based approach as a factor in the professional development of specialists in the system of higher medical education]. Osvitni obrii. 2021;53(2):86-9. (in Ukrainian).

Kontseptsiia reformuvannia stomatolohichnoi sluzhby Ukrainy (osnovni zasady) [Concept of reforming the dental service of Ukraine (basic principles)] [Internet]. Available from: http://moz.gov.ua/ua/portal/dn_20080609_0.html. (in Ukrainian).

Asotsiatsiia stomatolohiv Ukrainy [Ukrainian Dental Association]. Available from: http://udenta.org.ua. (in Ukrainian).

American Dental Education Association (ADEA). Available from: https://www.google.com.ua/#q=american+dental+education+association+2014.

Luhovyi VI. Osvita, navchannia, informatsiia, kompetentnist': kanonizatsiia poniat' [Education, training, information, competence: canonization of concepts]. Kyiv: Vyd. NPU imeni M. P. Drahomanova; 2011. p. 11-6. (in Ukrainian).

Dubaseniuk OA. Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional pedagogical education: a competency-based approach]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka; 2011. 412 p. (in Ukrainian).

Otroschenko LS. Profesiina kompetentnist' fakhivtsia u doslidzhenniakh nimets'kykh vchenykh [Professional competence of a specialist in the research of German scientists]. Vyscha osvita Ukrainy. 2011;2(3):284-92. (in Ukrainian).

Mykhal'chenko M, Andruschenko T, Baranivs'kyi V, Bul'vins'ka O. Vyscha shkola yak sotsial'nyi instytut i mekhanizm sotsializatsii molodi [Higher school as a social institution and a mechanism for socialization of youth]. Kyiv: Pedahohichna dumka; 2012. 318 p. (in Ukrainian).

Turning Education Structure in Europe. Available from: http:// turning.unideusto.org.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-11

Номер

Розділ

ОРИГІНАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ