ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ-СТОМАТОЛОГА: ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ОСНОВА ЯКОСТІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.29.1.113.2025.20Ключові слова:
професійна підготовка; майбутній лікар-стоматолог; вища медична освіта; якість освіти; фахові компетентностіАнотація
Сучасні реалії висувають високі вимоги до підготовки кваліфікованих стоматологів. В Україні спостерігається зростання кількості стоматологів і стоматологічних кабінетів, активне впровадження нових технологій у цій галузі. Підготовка стоматолога сьогодні спрямована на формування фахівця, здатного поєднувати теоретичні знання із практичними навичками як у клінічній, так і в профілактичній медицині. Головною метою сучасної вищої освіти є практичне застосування отриманих знань і навичок у нетипових ситуаціях професійної діяльності, а також формування у випускників мотивації до самоосвіти, саморозвитку та самовдосконалення. Досягненню цих завдань сприяє впровадження компетентнісного підходу в освітній процес. Цей підхід є концептуальною основою сучасної вищої школи і вимагає ґрунтовного теоретико-методичного забезпечення в усіх галузях освіти, включно з медичною.
Мета роботи – обґрунтування концептуальних основ формування професійної компетентності майбутнього стоматолога.
Матеріал і методи. Вивчено вплив професійної компетентності на студента-стоматолога як його здатність та готовність до професійної діяльності, досвіду особистості та її ставлення до майбутньої професії лікаря-стоматолога.
Результати. Встановлено, що процес формування професійної компетентності майбутніх лікарів-стоматологів ґрунтується на впровадженні сучасних наукових підходів (особистісного, діяльнісного, компетентнісного, системного, аксіологічного, синергетичного) у систему професійної підготовки. Основними складовими є: забезпечення нерозривного зв’язку між науковим потенціалом вищої освіти та практичною стоматологією; модернізація педагогічних методик у стоматологічній освіті; інтеграція спеціалізованих стоматологічних знань із суміжними медичними дисциплінами для посилення фундаментальної бази; впровадження принципів Болонського процесу, а також належне фінансове, матеріально-технічне та кадрове забезпечення професійної підготовки майбутніх стоматологів.
Висновок. Процес формування професійної компетентності майбутніх стоматологів буде ефективним, якщо він матиме цілісний характер і передбачатиме постійне вдосконалення.
Посилання
Bulakh IIe, Volosovets' OP, Mruha MR. Problemy otsiniuvannia znan' studentiv u konteksti vymoh Bolons'koi deklaratsii [Problems of assessing students' knowledge in the context of the requirements of the Bologna Declaration]. Medychna osvita. 2011;2:20-2. DOI: 10.11603/me.v0i2.848. (in Ukrainian).
Saienko M. Zmist i struktura profesiinoi kompetentnosti maibutnikh likariv [Content and structure of professional competence of future doctors]. Naukovi zapysky Ternopil's'koho natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika. 2018;1:83-9. DOI: 10.25128/2415-3605.18.1.12. (in Ukrainian).
Filonenko MM. Proiektuvannia navchal'nykh zaniat' u systemi vyschoi medychnoi osvity na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu [Designing training sessions in the system of higher medical education based on a competency-based approach]. Medychna osvita. 2016;1:47-9. (in Ukrainian).
Filonenko MM. Psykholohiia osobystisnoho stanovlennia maibutn'oho likaria [Psychology of personal development of a future doctor]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury; 2015. 334 p. (in Ukrainian).
Chubii I. Kompetentnisnyi pidkhid yak chynnyk profesiinoho stanovlennia fakhivtsiv u systemi vyschoi medychnoi osvity [Competency-based approach as a factor in the professional development of specialists in the system of higher medical education]. Osvitni obrii. 2021;53(2):86-9. (in Ukrainian).
Kontseptsiia reformuvannia stomatolohichnoi sluzhby Ukrainy (osnovni zasady) [Concept of reforming the dental service of Ukraine (basic principles)] [Internet]. Available from: http://moz.gov.ua/ua/portal/dn_20080609_0.html. (in Ukrainian).
Asotsiatsiia stomatolohiv Ukrainy [Ukrainian Dental Association]. Available from: http://udenta.org.ua. (in Ukrainian).
American Dental Education Association (ADEA). Available from: https://www.google.com.ua/#q=american+dental+education+association+2014.
Luhovyi VI. Osvita, navchannia, informatsiia, kompetentnist': kanonizatsiia poniat' [Education, training, information, competence: canonization of concepts]. Kyiv: Vyd. NPU imeni M. P. Drahomanova; 2011. p. 11-6. (in Ukrainian).
Dubaseniuk OA. Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional pedagogical education: a competency-based approach]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka; 2011. 412 p. (in Ukrainian).
Otroschenko LS. Profesiina kompetentnist' fakhivtsia u doslidzhenniakh nimets'kykh vchenykh [Professional competence of a specialist in the research of German scientists]. Vyscha osvita Ukrainy. 2011;2(3):284-92. (in Ukrainian).
Mykhal'chenko M, Andruschenko T, Baranivs'kyi V, Bul'vins'ka O. Vyscha shkola yak sotsial'nyi instytut i mekhanizm sotsializatsii molodi [Higher school as a social institution and a mechanism for socialization of youth]. Kyiv: Pedahohichna dumka; 2012. 318 p. (in Ukrainian).
Turning Education Structure in Europe. Available from: http:// turning.unideusto.org.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Буковинський медичний вісник

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).