ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ТІМ-БЕЙС НАВЧАННЯ У МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ ТА КРАЇН ЕВРОПИ
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.29.3.115.2025.18Ключові слова:
team-based learning; медична освіта; Україна; Европа; клінічне мислення; командна робота; інтерактивне навчання; освітні технології; міждисциплінарність; професійна підготовкаАнотація
У статті розглядається впровадження інноваційного освітнього підходу – team-based learning (TBL) – у контексті сучасної медичної освіти України та країн Европи. Методика TBL, заснована на активному залученні студентів у навчальний процес через командну взаємодію, демонструє високу ефективність у розвитку клінічного мислення, комунікативних навичок та професійної відповідальності. У межах дослідження проаналізовано методологічні основи TBL, його основні етапи та педагогічні принципи, зокрема: попередню самостійну підготовку, індивідуальне та командне тестування, роботу над клінічними кейсами та зворотний зв’язок із викладачем.
Здійснено порівняльний аналіз рівня інтеграції TBL у медичну освіту в країнах Европейського Союзу (зокрема, у Великій Британії, Нідерландах, Німеччині, Швеції) та в Україні. Показано, що в европейських університетах TBL використовується системно, часто в поєднанні з іншими активними методиками (PBL, CBL, симуляційне навчання), тоді як в Україні цей підхід здебільшого реалізується у форматі пілотних ініціатив. Визначено основні бар’єри для широкого впровадження TBL в Україні: відсутність методичної підтримки викладачів, нормативно-правових механізмів, ресурсного забезпечення та практичного досвіду.
Автор акцентує увагу на потенціалі TBL як дієвого інструмента модернізації української медичної освіти, що здатен сприяти наближенню освітнього процесу до клінічної практики, підвищенню мотивації студентів та формуванню готовності до роботи в міждисциплінарних командах. Запропоновано шляхи інтеграції TBL у національну систему підготовки медичних кадрів на основі адаптації европейського досвіду.
Посилання
Arjanto P, Raya Aditama MH. Integrating problem-based and team-based learning: A hybrid approach for advancing medical education pedagogy. J Taibah Univ Med Sci. 2025;20(1):107-8. DOI: 10.1016/j.jtumed.2025.02.002
Balaji A, Shoraf P, Sanjana L, Mahendran C, Thirumagal R, Sakthipriyan S. Implementation of team based learning for MBBS students – An innovative teaching learning method in medical education. Journal of Education Technology in Health Sciences. 2024;11(1):28-33. DOI: 10.18231/j.jeths.2024.006
Joshi T, Budhathoki P, Adhikari A, Poudel A, Raut S, Shrestha DB. Team-Based Learning Among Health Care Professionals: A Systematic Review. Cureus. 2022;14(1):e21252. DOI: 10.7759/cureus.21252
Ministerstvo okhorony zdorov’ia Ukrainy. Stratehiia rozvytku medychnoi osvity v Ukraini [Ministry of Health of Ukraine. Strategy for the Development of Medical Education in Ukraine]. Kyiv: Ministry of Health of Ukraine; 2020. 40 p. 20. (in Ukrainian).
Monnet J. Medical education in the European Union: challenges for Ukraine [Internet]. National Erasmus+ Office in Ukraine; 2021[cited 2025 Aug 05]. Available from: https://erasmusplus.org.ua/en/projects/medical-education-in-the-european-union-challenges-for-ukraine/
Ishizuka K, Shikino K, Takada N, Sakai Y, Ototake Y, Kobayashi T, et al. Enhancing clinical reasoning skills in medical students through team-based learning: a mixed-methods study. BMC Med Educ. 2025;25(1):221. DOI: 10.1186/s12909-025-06784-w
Budko H, Ivakhniuk T, Ivakhniuk Y, Plakhtiienko I, Tsekhmister Y. Digital education hubs in medical higher education: Ukraine and the EU perspectives. Amazonia Investiga. 2023;12(63):233-42. DOI: 10.34069/AI/2023.63.03.22
Sokolova I. Medychna osvita Ukrainy: svitovi tendentsii, yevropeis'ki oriientyry i natsional'ni priorytety [Medical education in Ukraine: global trends, European guidelines and national priorities]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. 2019;2(2):7-15. DOI: 10.28925/1609-8595.2019.2.715 (in Ukrainian).
Rozhnova TIe, Vadziuk SN, Nakonechna SS, Ratyns'ka OM. Interaktyvni metody navchannia – shliakh do pidvyschennia efektyvnosti osvitn'oho protsesu u medychnykh zakladakh vyschoi osvity [Interactive teaching methods are a way to increase the efficiency of the educational process in medical institutions of higher education]. Medychna osvita. 2022;3:51-9. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.3.13408 (in Ukrainian).
Bashkirova LM, Lovas PS, Yakymenko VV. Yevropeis'ki stratehii rozvytku medychnoi osvity: dosvid dlia Ukrainy [European strategies for the development of medical education: experience for Ukraine]. Akademichni vizii. 2023;20:1-10. DOI: 10.5281/zenodo.8068250 (in Ukrainian).
Hrytsenko O, Kopchak O. Analiz perevah ta nedolikiv zastosuvannia interaktyvnykh metodiv navchannia u pidhotovtsi maibutnikh likariv [Analysis of the advantages and disadvantages of using interactive teaching methods in the training of future doctors]. Ukrains'kyi pedahohichnyi zhurnal. 2023;1:128-32. DOI: 10.32405/2411-1317-2023-1-128-132 (in Ukrainian).
Bondar T, Kalina K, Sheiko A. Formuvannia navychok komandotvorennia zasobamy interaktyvnykh osvitnikh tekhnolohii u zdobuvachiv vyschoi medychnoi osvity yak dukhovno-intelektual'na skladova osvitn'oho protsesu [Formation of team-building skills through interactive educational technologies among students of higher medical education as a spiritual and intellectual component of the educational process]. Aktual'ni pytannia humanitarnykh nauk. 2023;1(69):256-63. DOI: 10.24919/2308-4863/69-1-37 (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Буковинський медичний вісник

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).