ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ І ВНУТРІШНІ ХВОРОБИ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ ЗАСАДИ СУЧАСНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ

Автор(и)

  • Т.О. Ілащук д-р мед. наук, професор, завідувач кафедри пропедевтики внутрішніх хвороб, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна
  • О.П. Микитюк кандидат медичних наук, доцент кафедри пропедевтики внутрішніх хвороб, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна
  • В.Л. Васюк доктор медичних наук, професор кафедри пропедевтики внутрішніх хвороб, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна
  • Н.В. Бачук-Понич кандидат медичних наук, доцент кафедри пропедевтики внутрішніх хвороб, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна
  • К.О. Бобкович кандидат медичних наук, доцент кафедри пропедевтики внутрішніх хвороб, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна
  • О.В. Глубоченко кандидат медичних наук, доцент кафедри пропедевтики внутрішніх хвороб, Буковинський державний медичний університет, м. Чернівці, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-0737.29.4.116.2025.19

Ключові слова:

реабілітація; внутрішня медицина; терапія; фізична терапія; фізіотерапія

Анотація

В Україні світова потреба в реабілітаційних послугах для населення посилюється наслідками війни, старінням населення та браком підготовлених кадрів. Впровадження у 2018 році спеціальності 227 «Фізична терапія, ерготерапія» стало переломним моментом у переході від радянської моделі «фізіотерапії» до сучасної парадигми реабілітації, але потребує переоцінки навчальних програм і приведення їх у відповідність зі світовими стандартами.
Мета роботи – визначити міждисциплінарні зв’язки фізичної терапії та внутрішніх хвороб, проаналізувати сучасні тенденції інтеграції реабілітаційних підходів у клінічну практику та освітній процес в Україні у порівнянні з міжнародними моделями.
Матеріал і методи. Огляд підготовано із застосуванням бібліосемантичного та аналітичного підходів на основі джерел, відібраних із міжнародних баз PubMed, Scopus, ScienceDirect та національних ресурсів (бібліотека ім. В.І. Вернадського, Google Scholar), із урахуванням сучасних стандартів світових асоціацій з фізіотерапії і державного стандарту спеціальності 227 «Фізична терапія, ерготерапія».
Результати. Фізична терапія є невід’ємною складовою внутрішньої медицини, адже більшість соматичних пацієнтів мають функціональні обмеження, які потребують відновлення. Для ефективної роботи фізіотерапевт повинен розуміти особливості перебігу серцево-судинних, респіраторних, ендокринних, гастроентерологічних і нефрологічних захворювань, вміти інтерпретувати клінічні дані у функціональному контексті, визначати безпечність і толерантність до навантаження.
Висновки. Українська система підготовки фізичних терапевтів перебуває у періоді трансформації. Головними викликами залишаються гармонізація освітніх програм із міжнародними стандартами, розвиток автономії фахівця, технологічна модернізація та створення мультидисциплінарних клінічних команд. Саме інтеграція фізичної терапії у внутрішню медицину визначає майбутнє української реабілітації як науково обґрунтованої, функціонально орієнтованої галузі.

Посилання

Havrelyuk S, Bannikova R. Ways of formation of domestic system preparing masters on physical therapy within the framework of the REHAB projec. National University of Ukraine on Physical Education and Sport [Internet]. World Physiotherapy; [cited 2025 Oct 26]. Available from: https://rehabeukr.eu/wp-content/uploads/Article-Updated_NUUPES_Rehab-ENG.pdf

World Physiotherapy. Standards of Physiotherapist Practice [Internet]. London: World Physiotherapy; 2023 [cited 2025 Oct 26]. Available from: https://world.physio/sites/default/files/2024-01/PS-2023-Standards.pdf

World Physiotherapy. Physiotherapist Education Framework [Internet]. London: World Physiotherapy; 2021 [cited 2025 Oct 26]. Available from: https://world.physio/news/world-physiotherapy-publishes-framework-physiotherapist-education

Europe Region of World Physiotherapy. Standards of Practice for Physiotherapy [Internet] [cited 2025 Oct 26]. Available from: https://www.erwcpt.eu/standards-of-practice

Ministerstvo okhorony zdorovia Ukrainy. Nakaz vid 9 lystopada 2015 roku №733 «Pro utvorennia koordynatsiinoi ta robochykh hrup…» [On the establishment of coordination and working groups] [Internet]. Kyiv: MOZ Ukrainy; 2015 [data zvernennia 2025 Zhov 26]. Available from: http://document.ua/pro-utvorennja-koordinaciinoyi-ta-robochih-grup-dlja-formuva-doc262258.html (in Ukrainian).

ENPHE. Professional competencies–physiotherapists, advanced physiotherapists and physiotherapist assistants. ESCO professional definitions + ENPHE recommendations [Internet]. 2017 Apr [cited 2025 Oct 26]. Available from: http://www.enphe.org/wp-content/uploads/2019/10/ESCO_report_ENPHE_recommendations_April_2017.pdf

Bilyanskiy O, Cybulski M, Bogusław S, Stelmakh S, Lisinski P. Ukraińskie i polskie programy studiów drugiego stopnia fizjoterapii – analiza porównawcza. Issue Rehabil Orthop Neurophysiol Sport Promot. 2019;27:43-52. doi: 10.19271/IRONS-000090-2019-27.

Chopyak V, Chemerys O, Hdyrya O. The development of the rehabilitation system in Ukraine. Proc Shevchenko Sci Soc Med Sci [Internet]. 2024 Dec 27;76(2) [cited 2025 Oct 26]. Available from: https://mspsss.org.ua/index.php/journal/article/view/1070

Lawry LL, Korona-Bailey J, Hamm TE, Maddox J, Janvrin M, Juman L, et al. A qualitative assessment of war-related rehabilitation needs and gaps in Ukraine. J Health Popul Nutr. 2025 May 29;44:175. doi: 10.1186/s41043-025-00912-4.

Baran O, Tymruk-Skoropad K. Competence-based approach to specialised training of physical therapists in paediatrics in Ukraine (review of literature and own data). Medical Science of Ukraine. 2024;20(4):156-167. doi: 10.32345/2664-4738.4.2024.17.

Piano L, Chiarotto A, Mascarello M, Turolla A, Cecchetto S, Gianola S, et al. Teaching evidence-based practice to physiotherapy students in Italy: a cross-sectional study. Arch Physiother. 2023;13(1):19. doi: 10.1186/s40945-023-00174-5.

Bucchi F, Dal Ben S, Culcasi A, Lecora S, Tedeschi R, Da Roit M. Entry-level physical therapist curricula in geriatric care: an Italian national survey study. Arch Physiother. 2025;15:69-76. doi: 10.33393/aop.2025.3418.

Golyk V, Syvak O, Grabljevec K, Tederko P, Gutenbrunner C, Nugraha B. Five years after development of the national disability, health and rehabilitation plan for Ukraine: achievements and challenges. J Rehabil Med. 2021;53(3):jrm00160. doi: 10.2340/16501977-2792.

Németh T, Lamers I, Meesen R. Entry-level education for physiotherapists in Europe: a narrative on the relationship with professional autonomy. Physiotherapy. 2025;128:101801. doi: 10.1016/j.physio.2025.101801.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-24

Номер

Розділ

НАУКОВІ ОГЛЯДИ