ЗНАЧЕННЯ ПАТОМОРФОЛОГІЇ У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ – ПАРАМЕДИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-0737.29.4.116.2025.22Ключові слова:
патоморфологія; парамедик; професійні компетентності; екстрена медична допомога; клініко-морфологічне мисленняАнотація
Підготовка парамедиків у системі екстреної медичної допомоги вимагає глибокого розуміння морфологічних основ патологічних процесів, що лежать в основі невідкладних станів. Знання патоморфології формує здатність оцінювати тяжкість ушкоджень, прогнозувати перебіг патологічних процесів і ухвалювати клінічно обґрунтовані рішення в умовах обмеженого часу та невизначеності.
Мета роботи – обґрунтувати значення патоморфології у формуванні професійних компетентностей здобувачів освіти – парамедиків і визначити ефективні педагогічні підходи до викладання дисципліни.
Матеріал і методи. Проведено аналіз змісту дисципліни «Патологія», зокрема її модуля «Патоморфологія», у контексті освітньо-професійної програми «Екстрена медицина/Парамедик». Використано методи педагогічного спостереження, узагальнення навчального досвіду, аналізу навчально-методичних матеріалів.
Результати. Встановлено, що засвоєння морфологічних основ патологічних процесів забезпечує розуміння механізмів розвитку невідкладних станів і патогенетичних взаємозв’язків між ушкодженням та клінічними проявами. Викладання патоморфології сприяє формуванню інтегральної компетентності (здатності діяти відповідально та ухвалювати рішення в умовах невизначеності), загальних компетентностей (комунікація, критичне мислення, професійна етика, безперервне навчання) та фахових компетентностей (аналіз морфологічних змін, їх причинно-наслідкових зв’язків і клінічного значення). Ефективність навчання підвищується через поєднання традиційних і інноваційних методів – демонстрацію макропрепаратів, використання цифрових ресурсів, клінічних задач і патоморфологічних кейсів.
Висновки. Вивчення патоморфології забезпечує формування інтегральної, загальних і фахових компетентностей, визначених стандартом вищої освіти для спеціальності «Парамедик». Дисципліна виступає інтегруючою ланкою між фундаментальною та клінічною підготовкою, формуючи клініко-морфологічне мислення, відповідальність і готовність до професійних дій у невідкладних ситуаціях.
Посилання
Knollmann-Ritschel BEC, Huppmann AR, Borowitz MJ, Conran R. Pathology Competencies in Medical Education and Educational Cases: Update 2023. Acad Pathol. 2023 Jul 12;10(3):100086. doi: 10.1016/j.acpath.2023.100086.
Eaton G, Wong G, Tierney S, Roberts N, Williams V, Mahtani KR. Understanding the role of the paramedic in primary care: a realist review. BMC Med. 2021 Jun 25;19(1):145. doi: 10.1186/s12916-021-02019-z.
World Health Organization, International Committee of the Red Cross. Basic Emergency Care: approach to the acutely ill and injured. Geneva: WHO; 2018. ISBN: 978-92-4-151308-1. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/basic-emergency-care-approach-to-the-acutely-ill-and-injured
Kumar V, Abbas AK, Aster DzhK. Osnovy patolohii za Robbinsom [Fundamentals of Pathology according to Robbins]. 11th ed. trans. from English. Kyiv: VSV «Medytsyna»; 2024. 1120 p. (in Ukrainian).
Rudiak OM, Fofanova OIu, Lab’iak IH, Dubens'ka MIe. Dystsyplina «Patolohiia» v pidhotovtsi fakhivtsiv OPP «Paramedyk». Aktual'ni pytannia pidvyschennia yakosti osvitn'oho protsesu: materialy mizhnarodnoi naukovo-metodychnoi konferentsii; 2024 ver 20. Yaremche – Ivano-Frankivs'k – Lomzha [Discipline "Pathology" in the training of specialists of the OPP "Paramedic". Current issues of improving the quality of the educational process: materials of the international scientific and methodological conference; 2024 Sep 20. Yaremche - Ivano-Frankivsk – Lomzha]. Ivano-Frankivsk: Ivano-Frankivsk National Medical University; 2024. 160 p. Available from: https://surli.cc/uwhewm (in Ukrainian).
Fedorov S, Pozur N, Kozlova I, Malinina N, Daniv H, Mateiko M, et al. Osvitn'o-profesiina prohrama «Ekstrena medytsyna/Paramedyk» [Educational and professional program "Emergency medicine/Paramedic"] [Internet]. Ivano-Frankivsk: Ivano-Frankivsk National Medical University; 2025. Available from: https://surl.li/crwtob (in Ukrainian).
Zaiats' L, Kindrativ E, Rudiak O, Pasichnyk O. Robocha navchal'na prohrama z dystsypliny «Patolohiia» dlia studentiv 2-ho kursu fakul'tetu nauk pro zdorov’ia, spetsial'nosti 223 «Medsestrynstvo», spetsialazatsii «Ekstrena medytsyna», profesiinoi kvalifikatsii «Paramedyk» [Working curriculum for the discipline "Pathology" for 2nd year students of the Faculty of Health Sciences, specialty 223 "Nursing", specialization "Emergency Medicine", professional qualification "Paramedic"] [Internet]. Ivano-Frankivsk: Ivano-Frankivsk National Medical University; 2025. Available from: https://surl.li/tglxnz (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Standart vyschoi osvity Ukrainy: pershyi (bakalavrs'kyi) riven', haluz' znan' 22 "Okhorona zdorov’ia", spetsial'nist' 223 "Medsestrynstvo". Nakaz MON Ukrainy vid 05.12.2018 r. № 1344 (u redaktsii nakazu MON Ukrainy vid 09.07.2024 r. № 973) [Ministry of Education and Science of Ukraine. Standard of Higher Education of Ukraine: first (bachelor's) level, field of knowledge 22 "Healthcare", specialty 223 "Nursing" [Internet]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 05.12.2018 No. 1344 (as amended by the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 09.07.2024 No. 973). Kyiv: Ministry of Education and Science of Ukraine; 2024. Available from: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/09.07.2024/223-Medsestrynstvo-bakalavr-zminy-973.vid.09.07.2024.pdf (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Буковинський медичний вісник

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
